EDITORIAL

La batalla contra el fum

1
Es llegeix en minuts

Sens dubte, un dels desafiaments més importants que tenen les grans ciutats del món és combatre la contaminació que amenaça la salut dels seus ciutadans. Més de 500.000 persones moren de manera prematura a Europa cada any com a conseqüència dels problemes vinculats a la mala qualitat de l'aire. Aquesta xifra arriba als tres milions a tot el món, segons dades de l'OMS. Bona part d'aquestes morts es podrien evitar reduint la quantitat de vehicles en circulació, especialment a les ciutats més densament poblades, algunes de les quals ja han aconseguit retirar dels seus nuclis urbans indústries i plantes de generació energètica.

En aquest preocupant context, adquireix una gran importància el pacte a què han arribat Madrid, París, Atenes i Ciutat de Mèxic per prohibir als seus carrers els vehicles dièsel a partir del 2025. És un acord atrevit que deixa en evidència la inacció ecològica de grans dirigents mundials i que desafia la indústria automobilística, obligada cada vegada més a apostar pels cotxes elèctrics i híbrids. A Barcelona l'ajuntament reclama consens polític per prendre una mesura així. Ara per ara, el consistori ha anunciat el veto a partir del 2020 dels cotxes més antics, decisió que ha desencadenat un lògic i aïrat debat ciutadà. Primen les crítiques davant d'un pla que requereix reflexió i pedagogia, però amb un objectiu últim que és indiscutible si volem una societat amb menys verí en l'aire.