EDITORIALS

Una nova finestra d'oferta

1
Es llegeix en minuts
getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

El Black Friday va encaminat a consolidar-se al nostre país com una data més al calendari de les ofertes que empreses i comerços llancen als consumidors. Aquesta moda nord-americana en aquesta ocasió no ens ha arribat de la mà del cinema sinó del comerç electrònic, que ha estès el costum de fer ofertes l'últim divendres del mes de novembre a tot el planeta com les que es fan als Estats Units a l'entorn del Dia d'Acció de Gràcies en el qual es reuneixen la majoria de famílies en aquell país. Els sectors crítics amb el consumisme veuran en aquest fet un pas més en l'estímul desenfrenat a la despesa que allunya els compradors de les seves autèntiques necessitats. Tots els excessos són dolents i davant d'una allau d'ofertes com les d'aquests dies, els consumidors faran bé de filtrar les crides a les compres amb les seves prioritats i amb la capacitat de despesa efectiva que puguin tenir sense recórrer a l'endeutament ni a la despesa supèrflua.

Notícies relacionades

De totes maneres, s'ha de reconèixer que darrere del Black Friday hi ha també l'adveniment de noves polítiques comercials per part dels fabricants de béns de consum com a conseqüència de la reordenació que el comerç electrònic impulsa en els costos de distribució i de màrqueting. Moltes de les ofertes d'aquests dies neixen fonamentalment de la millora en l'eficiència de les xarxes de distribució que contribueix a la reducció de marges d'alguns dels intermediaris. Traslladar aquests guanys al preu final que es cobra al consumidor no hauria de ser l'excepció sinó la regla.

De la mateixa manera, les autoritats que regulen el consum haurien de ser davant d'aquest tipus de pràctiques tant o més rigoroses com ho són amb les rebaixes tradicionals dels comerços per evitar qualsevol tipus de frau, ja sigui per la venda de productes de qualitat inferior com per la publicitat enganyosa de rebaixes que en algunes ocasions no són tals sinó simplement el descompte d'un preu prèviament inflat artificialment per a l'ocasió. Benvingut sigui el Black Friday en allò que pugui afavorir el consumidor final adequant els preus als costos reals i a la demanda. Però que arribi en condicions de competència lleial amb les pràctiques tradicionals i sense menyscabar els drets que emparen els consumidors en qualsevol circumstància.