EDITORIAL

El pilotatge dels centres culturals de BCN

1
Es llegeix en minuts

L'anunci de l'equip de govern de l'Ajuntament de Barcelona que els directors dels grans centres culturals municipals de la ciutat seran nomenats mitjançant un concurs públic i no, com fins ara, per designació directa és una decisió saludable, que es correspon plenament amb la política d'obertura i transparència que Barcelona en Comú va prometre en el seu programa electoral. Això no vol dir que el sistema de nomenament a dit hagi implicat menys talent per part dels professionals escollits, ni encara menys que la seva gestió hagi sigut opaca, però el signe dels temps demana una elecció més oberta. A falta de concrecions sobre els mecanismes participatius i el paper dels especialistes que intervindran en la resolució dels concursos públics, aquests hauran de comportar no tan sols un salt qualitatiu formal sinó també de fons. És a dir, el canvi s'haurà de traduir en un augment de la qualitat de la gestió del Grec, el Born, el CCCB, la Virreina, el Museu Picasso, el Mercat de les Flors, el Museu Etnològic i el Museu de les Cultures del Món. El repte serà que la fórmula del concurs no freni -pel risc de no ser elegit i aparèixer públicament com a perdedor- cap dels aspirants de prestigi capacitats per dirigir aquests centres. La cultura implica atreviment, i la possibilitat d'estar al capdavant de instal·lacions de referència ha de ser un estímul potent per a tota persona amb inquietuds i sense por de sotmetre's a un examen objectiu.