2
Es llegeix en minuts

La revista AD AGE va publicar l'agost del 1993 un editorial descrivint els adolescents de l'època, i ho va fer confrontant els seus costums amb la identitat dels que els havien precedit, els coneguts com la Generació X. Així que els van anomenar Generació Y. És la primera referència al que ara coneixem com a Millennials, aquelles persones que van néixer a partir del 1980 i que avui tenen entre 12 i 34 anys. El grup que en la pròxima dècada s'asseurà al davant de la ­taula.

Estudiar com són i actuen és per tant una manera de predir en part el futur més immediat, cosa que Eurodata TV Worldwide ha fet recentment en un estudi sobre el comportament dels millennials en 10 països i en referència al consum televisiu.

Les dades varien molt en funció de cada país, però mostren en general un interès més baix en els mitjans tradicionals per part d'aquests joves. Així, el consum mitjà oscil·la entre una hora 24 minuts (a Suècia) i les tres hores 18 minuts (als EUA), encara que una dada destacable és que cada vegada és més elevat el temps que dediquen a veure la tele en diferit. Al Regne Unit hi dediquen 28 minuts diaris durant els set dies següents a la primera emissió d'un programa, mentre que els més tradicionals italians només quatre. Una sèrie com Modern family la veuen als EUA més de 2,1 milions de millennials en els set dies següents a la seva estrena, xifra ja molt considerable i a tenir en compte. Els continguts que més consumeixen són les sèries, però no sempre. Al Regne Unit el programa estrella per als millennials és The Great British ­Bake Off, espai de cuina; a França, Anatomía de Grey; a Itàlia els agrada la sèrie Squadra Antimafia, i a Espanya, Gran Hermano, amb el 31,8% de quota en aquest target, seguit de La voz kids (33,8%) i la Champions (28,5%).

Directes i 'realities'

Sí, espantem-nos, però és cert que en tots els països estudiats les ­emissions en directe i els realities disfruten d'un alt percentatge de públic jove, encara que el seu principal interès està en general en les esportives. Als EUA, la Super Bowl aconsegueix un 81% de l'audiència jove i la final de la Champions a Europa no baixa del 55% en el target esmentat.

Notícies relacionades

Els millennials tenen entre les seves característiques que endarrereixen costums propis de l'edat més adulta. Per culpa de la crisi econòmica en què han crescut, per exemple, surten de casa dels seus pares més tard. També són més cívics que crítics i, com a natius digitals, estan acostumats a participar i opinar sobretot a internet. Viuen lligats al telèfon mòbil, a les xarxes socials i la seva manera fonamental per informar-se i formar-se una opinió és el boca a boca. Potser a l'envellir adoptaran costums més acomodats davant els televisors i la vida en general. Potser no serà així i imposaran els usos en què han crescut.

L'únic segur és que per als que formin la Generació Z, els millennials seran part d'un passat del qual desitjaran diferenciar-se. Perquè el temps, també per a ells, passa ràpid i l'única certesa sobre el futur és que serà diferent.