pantalles

2
Es llegeix en minuts

Des de mitjans d'aquest mes se celebren el que en el sector televisiu es coneixen com els LA Screenings , els visionats de Los Angeles. L'esdeveniment acostuma a començar prèviament a Nova York, on es mostren tràilers dels principals programes i sèries que formaran part de les programacions de les principals cadenes de televisió dels EUA quan comenci la nova temporada, a partir del setembre. Fonamentalment, es fa per al sector de la publicitat. Uns dies després , ja a Los Angeles i per a les cadenes d'arreu del món, es mostren els primers episodis i els pilots complets. El procés és un exemple de l'enorme maduresa de la indústria dels Estats Units de producció de continguts audiovisuals. Perquè ja al maig tenen decidides les graelles de programació que no començaran fins passats almenys tres mesos, i a més a més les fan públiques per a anunciants, públic, crítics i clients d'arreu del món. Cadascun d'ells és citat durant tot un dia per un dels grans estudis, i en unes comodíssimes instal·lacions els presenten tot el material que han anat preparant en mesos anteriors i que serà la seva proposta per a l'any següent. Així, un possible comprador va un dia als estudis de Universal, un altre a Fox, un altre a Disney, un altre a Warner, o a Sony, i en poc més d'una setmana rep una informació privilegiada del que veurem a tot el món durant els 12 mesos següents. Evidentment, tot està pensat per vendre les sèries, però encara que es negocien contractes i es tanquen adquisicions, l'esdeveniment és sobretot un visionat amb antelació que ajuda qui assisteix, no només a preveure el que està per venir, sinó també a actuar en conseqüència. Per això, als clients originals (els compradors de cadenes d'arreu del món), s'hi han anat afegint productors de tot el món que hi arriben per informar-se i a aprendre. Res a veure amb altres esdeveniments com les fires de Cannes o el Natpe, que són essencialment mercats de compra i venda purs. A Los Angeles aquests dies es mostra el futur.

Però les noves tecnologies ho han canviat tot, i també han acabat per afectar aquest esdeveniment únic: ja no cal desplaçar-se fins a Los Angeles per veure el que s'hi exhibeix. Ara ja sabem, fins i tot amb antelació, el que es presentarà. Tot va més de pressa. Des del març es coneix, per exemple, que les cinc cadenes generalistes dels Estats Units han encarregat 85 noves sèries, davant les 92 del 2014, i que aquest descens afecta fonamentalment la comèdia: només aquelles amb caràcter de «familiars» semblen tenir un futur assegurat, juntament amb les que transcorren al lloc de treball dels seus protagonistes. La resta són drames i, entre ells, el gènere més abundant i que sembla que serà el que marcarà la tendència és el drama thriller, mentre que el gènere policial segueix gaudint de bona salut. Per a amants de les xifres, aquest any només 5 pilots han passat a sèrie (15 el 2014); hi haurà 7 adaptacions estrangeres (14 l'any anterior); 5 seran adaptacions de films (2 el 2014) i 8 pilots estan basats en la vida dels seus creadors. Sembla, per tant, que hi ha més personatges que idees. Potser és un signe dels temps. Ja ho veurem.