2
Es llegeix en minuts

Segons Advanced TV, el mercat mundial de la publicitat va superar el 2014 els 525.000 milions de dòlars, però un 75% d'aquesta xifra correspon a només 10 països. Els EUA representen la tercera part, cosa que significa 3,8 vegades el segon mercat, que és la Xina, i 16 vegades més gran que el Canadà, que és el desè mercat en importància. Aquestes dades n'expliquen altres amb xifres igualment enormes. El 2014, als EUA es van emetre 352 sèries originals entre la tele en obert, de pagament i l'SVod, segons un recent article del New York Times. D'acord amb una enquesta realitzada per Hub Research al febrer, el 61% del temps invertit a veure TV per la generació coneguda com els millennials va ser en diferit, i van superar àmpliament els que veuen la TV en directe. L'ús de la TV en formes de pagament, com els canals de pagament i les plataformes en streamming, són la segona i tercera opcions més populars, i la primera és You­Tube. En l'últim any, BuzzFeed, una empresa de mitjans de comunicació d'internet nord-americana, fundada el 2006 a Nova York com un laboratori viral per Jonah Peretti, va publicar uns 69.000 articles i 830.000 imatges o vídeos vinculats aproximadament a unes 74.000 fonts, però només 25 fonts componen el 62% del seu contingut, segons la web Priceonomics.com. Però ara aquesta web, coneguda entre altres coses per llançar imatges d'un vestit el color del qual donava per a un genial debat que va generar més de 38 milions de visites, vol ser alguna cosa més i fa mesos que reforça la seva aposta informativa. Ja han entrevistat Obama i han anunciat una altra entrevista amb el Premier britànic, David Cameron, que es transmetrà en directe a la seva pàgina de Facebook. I parlant de l'invent de Mark Zuckerberg, els usuaris de Face­book estan veient quasi quatre cops més vídeos en els seus feeds en comparació amb fa un any. Això són 1.000 milions de visites de vídeo al dia a la xarxa. A més, el 65% dels vídeos es veuen en dispositius mòbils. Per això, alguns dels principals editors ja aposten pel vídeo a Facebook. The Economist, per exemple, tenia el costum de publicar els vídeos al seu propi lloc web i monetitzar-los amb publicitat pre-roll. L'estiu passat van decidir que aquesta no era una estratègia viable a llarg termini i van començar a experimentar pujant vídeos a través del reproductor natiu de Facebook , que tenia un impacte molt més gran en el nombre de visites. Actualment, el prestigiós mitjà setmanal britànic produeix dos o tres vídeos cada set dies i els publica a la seva pròpia web, Facebook i You­Tube, i està estudiant fer el mateix en el recentment llançat reproductor de vídeo de Twitter. Altres mitjans com Financial Times, Al-Jazira i Le Nouvel Obs també aposten pel vídeo a Facebook .

Mentre tot això passa, s'acaba de presentar a França un ambiciós projecte de reformar la seva TV pública per al període 2015-20 i adaptar-la a les noves situacions. En el nostre entorn ha tornat al prime time dels dissabtes de TVE un programa amb actuacions musicals i teatrals a l'estil Noche de fiesta, que es va emetre entre el 1999 i el 2004 i realitzat pel mateix productor, José Luis Moreno. No tot canvia.