El desenvolupament del sud d'Europa

BCN, la logística i el Mediterrani

Barcelona es pot convertir en el gran centre operatiu d'una economia mediterrània integrada

3
Es llegeix en minuts
BCN, la logística i el Mediterrani_MEDIA_2

BCN, la logística i el Mediterrani_MEDIA_2 / MONRA

Barcelona, per la seva situació geogràfica, les seves capacitats i infraestructures, podria consolidar-se com la referència del sector logístic i de transport del Mediterrani. Però s'ha de preparar davant dels reptes que s'acosten. L'aposta per les infraestructures ha de seguir sent prioritària, especialment el corredor mediterrani i la creació de xarxes i serveis logístics de més eficiència.

Transformar Barcelona en un centre logístic per al Mediterrani representa una alternativa: un híbrid que redueix la tensió entre la integració global i la capacitat de resposta local. Tant les organitzacions internacionals i regionals com les grans multinacionals poden seleccionar la ciutat com a seu, plataforma o base natural per cobrir o ampliar la seva expansió en mercats veïns i com a centre d'enllaç per a tota la regió mediterrània.

Barcelona és el primer centre logístic del Mediterrani. La seva carta de presentació no podria ser millor. És única i diferent d'altres enclavaments, disposa en un reduït espai d'un gran port, tant per a mercaderies com per a passatgers i creuers -i la zona d'activitats logístiques és la més important del sud d'Europa-, un modern aeroport internacional, la Zona Franca, Mercabarna, diversos polígons industrials i el Saló Internacional de la Logística, una fira líder del sector al sud d'Europa i el Mediterrani. Aquesta oferta d'infraestructures dota Barcelona d'una oportunitat única per ser més competitiva i liderar la logística regional. Malgrat els difícils moments econòmics que vivim, la millora de la logística ha de ser una prioritat, perquè és necessària per recuperar i millorar l'economia. A més a més, tant al Mediterrani com a escala mundial el transport i la logística afecten el preu i la disponibilitat local d'aliments i productes.

En alguns països, l'impacte de la logística és del 40% o més del cost del producte. Potenciar i millorar el sector logístic és necessari per millorar la competitivitat, que també és el resultat de la reducció del temps i els costos de transport. És molt més car el comerç de béns de Tunísia amb el seu veí Algèria, que amb França. De la mateixa manera, el cost de comercialitzar productes agrícoles entre Algèria i el Marroc és dues vegades més alt que fer-ho entre Algèria i Espanya. ¿Què impedeix a països que estan tan a prop i que comparteixen idioma i elements culturals intercanviar les seves mercaderies? El baix rendiment logístic crea una pèrdua irrecuperable.

La creixent internacionalització requereix posar un especial èmfasi en el rendiment global de les xarxes de distribució i subministrament. El Mediterrani se situa just on l'Àsia, Europa i l'Àfrica estan molt pròximes entre si, i això fa d'aquest mar no només un veí per a les regions pròximes, sinó també per al món, i a més a més està envoltat de centenars de milions d'habitants. Aquesta situació és única per facilitar el comerç i la logística mundial. Però necessita més integració d'infraestructures, desenvolupar la interconnexió del sud i impulsar corredors multimodals: el del mediterrani hauria de ser  primordial.

El mapa del transport mundial està canviant. Emergeixen nous actors i potències o regions i noves ciutats evolucionen com a centres de distribució internacionals. Alliberar el potencial econòmic de la regió és urgent. Per a això s'ha d'apostar per la integració i construir una estratègia mediterrània econòmica i financera.

Notícies relacionades

El cost de la no integració mediterrània és molt alt. La possible integració canviaria les tendències i beneficiaria tots els integrants de la zona. Atrauria empreses internacionals, augmentaria exportacions i impulsaria la creació de llocs de treball i empreses locals. Això impactaria en tots els països de les dues ribes, especialment Espanya i Itàlia. Les necessitats d'uns es transformen en oportunitats per als veïns. Tancar bretxes entre les dues ribes no serà fàcil, però aconseguir-ho significaria una xarxa de transport més efectiva, més comerç i desenvolupament.

El mar Mediterrani és decisiu en els fluxos est-oest, i és la millor opció per canalitzar les càrregues entre l'Àsia, l'Àfrica i Europa. I Barcelona és l'alternativa més eficaç i àgil davant d'altres opcions portuàries europees. Fa 2000 anys es va crear el primer concepte de port lliure entre caldeus, fenicis i cartaginesos per facilitar el comerç. Avui, com ahir, consolidar els avantatges del mare nostrum mitjançant una gran plataforma logística mundial i crear una xarxa de comunicació terrestre, aèria i marítima eficient només es pot fer amb una aliança regional i la seva associació amb Europa. En aquest escenari, Barcelona té molt a aportar.