On Catalunya

QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Cornellà acull el festival de cine més gamberro

El B-Retina torna a la càrrega amb la seva provocadora sisena edició

Cornellà acull el festival de cine més gamberro

B-RETINA

7
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Moltes ciutats del món tenen els seus grans festivals plens de glamur, estrelles, luxe i lluentons. Però avui els deixarem de banda, que prou publicitat se’ls sol fer ja, per fixar-nos en un de diametralment oposat. Es tracta del B-Retina de Cornellà de Llobregat dedicat, com el seu nom indica, a les pel·lícules de sèrie B, de baix pressupost, al Centre Cultural Sant Ildefons que, després d’un any d’absència per la pandèmia, ressuscita d’entre els morts. Algunes ni tan sols mereixerien aquest qualificatiu que, sovint, es fa servir positivament. Aquí la qüestió no és tant veure bon cine (que també n’hi ha) com passar-s’ho bomba descobrint com a alguns se’ls va la mà amb idees forassenyades o com se supleix la falta de pressupost amb efectes especials de tercera fila bastant cutres. Aquesta sisena edició (l’han anomenat 666) comença avui i durarà fins diumenge i cal afanyar-se a aconseguir les entrades perquè l’aforament és limitat.

Satanàs, un mag i la Troma

Aquesta tarda obrirà el foc una de les bones, procedent de Singapur, Repossession (16 h), sobre un home de mitjana edat que perd la feina però ho amaga a la seva família. Per posar-hi remei entrarà en contacte amb una força fosca que el portarà a confondre la realitat i els malsons. Un film que combina drama, cine social i terror i que malgrat el seu limitat pressupost, aconsegueix sorprendre. El seguirà un combat a dos assalts entre dues pel·lícules. El violador infernal (18 h) és una cinta mexicana de 1988 en la línia del cine exploitation. Combina satanisme, erotisme i incorrecció política per explicar la història d’un violador condemnat a mort que fa un pacte amb Satanàs per tornar a la vida, però haurà d’acceptar unes estranyes condicions. El seu rival serà el documental nord-americà The great Satan (20 h), un muntatge frenètic que intenta reconstruir la vida i obra de Satanàs a partir de cintes de VHS, vídeos musicals, xous televisius i cintes religioses. A mig camí entre el vídeo art i els curts de Youtube.

Avui ens esperen encara dues sorpreses més. A les 22 hores coneixerem Acheron Delacroix, un mag tan particular com fosc que practica el mentalisme més clàssic dels il·lusionistes de finals del segle XIX i principis del XX combinat amb les noves tecnologies. En el seu xou hi ha espiritisme, telepatia, psicoquinèsia, hipnosi, escapisme i faquirisme, confluint en un viatge que no deixarà ningú indiferent. Pot ser que el somriure d’abans se’ns congeli. I en un festival així no podia faltar un títol de la cèlebre factoria Troma, dedicada a aquest tipus de cine. Ens oferiran #ShakespeareShitStorm (22.45 h), l’última obra del seu fundador, Lloyd Kaufman. És una reinterpretació de l’obra de l’escriptor amb els elements habituals de les seves pel·lícules: humor càustic, cançons delirants, fluids corporals, nus, música punk i paròdies. La trama inclou mad doctors, joves que mantenen un amor prohibit, farmacèutiques sense escrúpols, drogues, drama familiar i animals mutants amb forma de genitals masculins. Una tempesta escatològica amb què ens morirem... de riure.

Cavallets venjatius i nens inquietants

Arribem a dissabte amb una classe magistral a migdia sobre La mujer y el demonio, amb Las Bloody Girls, Aida i Elena, que treballen en la indústria del cine fantàstic i de terror i que analitzaran la relació explicada en el títol a partir de la temptació, la possessió i l’entrega. A les 14.30 hores es projectarà la mexicana Alucarda, la hija de las tinieblas, de 1977, una de les grans pel·lícules sobre satanisme amb possessions demoníaques i culte al diable. Explica les desaventures d’una jove que arriba a un convent després de la mort dels seus pares i és sotmesa per una força maligna i misteriosa anomenada Alucarda. La següent serà una sessió gamberra, la première europea de la nord-americana Caroushell (16 hores). El protagonista és l’unicorn d’uns cavallets que està farts que els nens pugin a la seva gropa. Però una jove provoca que la seva paciència esclati i decideix emprendre una sagnant carnisseria per venjar-se. No tornarem a deixar que els nostres fills pugin als cavallets. Slashening: The Final Beginning (17.15 h) és la seqüela d’un slasher del 2015 amb elements de comèdia grotesca. Aquí, el supervivent d’una matança a Long Island es trasllada a Brooklyn per mirar de superar el suïcidi del seu pare. Però tothom qui l’envolta comença a morir misteriosament.

Poc després es presentarà el llibre autobiogràfic de Marián Salgado,La hija del periodista (19 h), amb la presència de l’autora. Va ser una de les nenes protagonistes de ¿Quién puede matar a un niño? (1976) i la veu de Linda Blair a L’exorcista. La vida d’una nena que es va veure obligada a madurar precoçment amb treballs insòlits tant al cine com el teatre i la televisió. El millor complement possible és... (sí, ho heu endevinat) el clàssic d’Ibáñez Serrador (20 h) en què va participar. Un film pioner del terror espanyol en què una parella de turistes anglesos viatgen a una misteriosa illa on descobreixen que no hi ha cap adult i els nens resulten altament inquietants. I, després de la projecció, Salgado ens explicarà la seva experiència. Per acabar aquesta segona jornada, una altra cinta espanyola del gènere que fa 20 anys, Tuno negro (22.45 h), amb la presència del seu director, Pedro Barbero. És un slasher amb estrelles nacionals dels 90 com Maribel Verdú, Jorge Sanz, Silke, Fele Martínez o Eusebio Poncela, sorgit de la moda d’assassins imprevisibles a l’estil de l’Scream de Wes Craven, però en versió ‘cañí’. L’acció transcorre a la Universitat de Salamanca, on un individu que va disfressat de ‘tuno’ negre elimina sense pietat els estudiants.

El dia del diable

Notícies relacionades

Diumenge hi ha sessió matinal, apta per als més petits, amb La familia Addams: la tradición continúa (1993, 11 h), la segona entrega de les aventures cinematogràfiques d’aquest hilarant clan macabre. En aquesta entrega, Mortícia dona a llum un nadó i haurà de contractar una mainadera de qui Fètid s’enamorarà, però que té unes intencions poc clares. El millor són les escenes de la filla, Dimecres, que no acaba d’adaptar-se a un campament d’estiu (¿o seran els altres els que no s’adapten a ella?). Per portar la contrària al diumenge, el dia tradicional d’anar a missa, ells el dediquen al dimoni. Per començar amb La lluvia del diablo (1975, 13.30 h), del director de L’abominable Dr. Phibes, Robert Fuest, i amb el capità Kirk (William Shatner), Ernest Borgnine i Ida Lupino en el repartiment, així com un debutant anomenat... John Travolta. Transcorre en un poblet mexicà on una secta fon literalment les seves víctimes fins que el fill d’un dels morts se n’hi va per descobrir què ha passat.

El següent títol gairebé no necessita presentació, es tracta del clàssic espanyol El día de la bestia (15 h), l’obra que va consagrar Álex de la Iglesia i el seu amigot Santiago Segura. Una oportunitat per recuperar aquest títol de culte (satànic) en què un sacerdot intenta evitar l’arribada de l’anticrist a Madrid el Nadal de 1995 amb l’ajuda de dos estranys companys de viatge: un jove heavy i un presentador d’un programa de televisió esotèric. Els que encara no n’hagin tingut prou poden veure, a continuació, el documentalHerederos de la bestia (16.45 h), en què s’entrevista cineastes que van des del guionista Jorge Guerricaechevarría, a directors com Paco Plaza o Jaume Balagueró, que analitzen la influència d’aquesta pel·lícula en els següents anys. I per acabar, a les 18.30 h, una sessió composta per una selecció de nou curts nacionals del gènere firmats, majoritàriament, per joves realitzadors. Igualment recordar que tant divendres com dissabte hi haurà una actuació nocturna de la colla pirotècnica Factoria del Foc, així com dissabte i diumenge se celebra un mercat a la plaça Carles Navales, on trobarem pel·lícules, llibres, samarretes, bosses, xapes i tota mena de col·leccionisme. També els tres dies hi haurà servei de bar amb entrepans i plats a base de... carn, és clar. ¡A sagnar, que són dos dies!

B-Retina. Festival de Cinema de sèrie B de Cornellà

¿On?  Centre Cultural Sant Ildefons (carrer de la Gerdera. Cornellà de Llobregat).

¿Quan?  des d’avui i fins al diumenge 19.

Preu:  de 6 (una sessió) a 12 (abonament) euros.

Més informació:  B-Retina.