On Catalunya

QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Barcelona i el mar en la postguerra

El Museu Marítim exposa fotografies dels 40 i 50 a ‘Imatges trobades’

Barcelona i el mar en la postguerra
4
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Buscant al bagul dels records de vegades apareixen petits tresors dels quals ni tan sols tenim constància de l’importants que poden arribar a ser. Un fet fortuït va provocar el descobriment d’un material insòlit que semblava perdut. La història ens transporta a l’any 2004, quan el col·leccionista Toni Amengual va trobar en un contenidor d’escombraries a Palma de Mallorca, una sèrie de més de 4.000 negatius de fotografies realitzades durant els anys 40 i 50 centrades, sobretot, en la relació entre Barcelona i el mar durant la postguerra. Les va conservar i digitalitzar, així com en va compartir algunes per les xarxes socials per intentar descobrir qui en va ser l’autor. El fenomen es va viralitzar i, finalment, es va descobrir que van ser obra d’un fotògraf amateur, Joaquín Tusquets i Cabirol. La Diputació de Barcelona i el Museu Marítim de Barcelona (MMB) van aconseguir finalment adquirir-les i ara aquesta última institució n’ha seleccionat algunes per crear Imatges trobades, una exposició que podrà veure’s en aquest recinte fins al 10 d’octubre.

L’autor i el seu entorn

El primer apartat està dedicat a descobrir la figura de Joaquín Tusquets i Cabirol, un pèrit químic aficionat a la fotografia que dedicava el seu temps lliure a retratar la vida quotidiana i gràcies a això podem disfrutar ara de la seva obra. En aquesta secció ens expliquen la història de com es van aconseguir aquests negatius, qui era (podem veure fins i tot el seu autoretrat), la seva obra i ens parlen dels aficionats a aquest art. Igualment ens expliquen la relació de Tusquets amb el MMB, que va ser fundat justament en aquella època, el 1941 i, a dues vitrines, podem veure un exemple dels negatius recuperats.

No van ser uns anys fàcils, la dictadura franquista feia servir la seva mà de ferro i una de les dades més interessants consisteix a descobrir que el port barceloní era un dels objectius prioritaris durant la guerra per la qual cosa va patir els bombardejos amb l’excusa que era un lloc de tràfic d’armes. Sorprèn la imatge d’un barco bolcat a l’aigua. També es contextualitzen aquestes fotos recordant que eren els temps de la censura, exemplificats amb un retrat de l’actriu de Sofía Loren, abans i després de ser retocat per ocultar el seu escot. També veiem un llibre de la memòria de la Junta d’Obres del Port i les seves excursions fotogràfiques per aquest lloc on Tusquets volia mostrar la seva cara més amable i la reconstrucció que s’estava duent a terme.

El port i la seva gent

El següent espai està destinat a reunir les seves imatges del port barceloní, en aquella etapa d’estancament econòmic provocat per la guerra, amb una cinquantena d’exemples de l’activitat que tenia lloc allà. Les barques de pesques, els treballadors, una dona cosint xarxes, els nens al moll. En aquells moments de pobresa i amb tan pocs al·licients a la ciutat de postguerra es va convertir en un dels principals espectacles de Barcelona, amb la gent recorrent els voltants, acostant-se a l’escullera, disfrutant del paisatge, veient els pintors retratant l’entorn, fent un volt en les orenetes o altres barques de passeig o, simplement, pescant.  

Resulta curiós comprovar com les freqüents visites de la VI Flota Nord-Americana van contribuir a animar el sector de la restauració i el turisme així com la indústria naval. Un altre element que van aportar va ser la importació de tendències com els pantalons texans, el jazz o el rock and roll. Veurem els estibadors treballant als barcos de mercaderies, les competicions esportives de vela o regates, així com l’aspecte més comercial, les xerrades entre treballadors o els pailebots reconvertits en motovelers.

Els concursos i el menjador

Notícies relacionades

Rere una cortina trobem Tusquets, la passió per la fotografia. En una vitrina podem veure els seus estris habituals: les càmeres, els estotjos, els filtres i altres materials. S’analitza també la importància en aquells anys dels primers concursos de fotografia del MMB. Tusquets va participar el 1948 amb Neptunea i va quedar a la posició número 24. Molt millor li va anar el 1961 quan es va emportar el quart premi per Sala Pere IV. S’exhibeixen els àlbums on guardava els negatius, fullets de les exposicions de fotografia marítima i alguns exemples d’aquests negatius. Es recalca la dificultat que hi havia per aconseguir material fotogràfic, es destaca la importància de conservar i digitalitzar aquest arxiu i, en un gran collage, es recullen algunes de les seves obres.

A l’última sala es mostra una gran foto de l’espigó del port i es reprodueix un menjador dels anys 50 amb les seves cadires antigues, el rellotge de pèndol, un llum, quadros a les parets i una còmoda sobre la qual descansa un maletí. Però l’element més curiós de tots és un vetust reproductor de diapositives que projecta algunes de les imatges fetes per l’autor. Un apassionant viatge pel temps que ens transporta a la Barcelona marítima de fa vuit dècades. I és que, buscant al bagul dels records qualsevol temps passat no és necessàriament millor, però sí que és molt didàctic per conèixer d’on venim.    

’Imatges trobades. La Barcelona marítima de postguerra’

¿On?  Museu Marítim de Barcelona (avinguda de les Drassanes s/n).

¿Quan?  de dilluns a diumenge, de 10 a 18 hores. Fins al 10 d’octubre.

Preu:  10 euros (inclou visita al Museu Marítim i totes les seves exposicions).

Més informació:  MMB.