On Catalunya

CINE

'High life' L'espai exterior és una presó

El nou treball de Claire Denis és una de les pel·lícules de ciència-ficció més estranyes, pertorbadores, aterridores, aclaparadores i hipnòtiques que es recorden

zentauroepp46781726 cine190204125350

zentauroepp46781726 cine190204125350

2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

D’entrada, un avís: 'High life' és capaç de provocar el rebuig i la ira de bona part de l’audiència. Malgrat que sobre el paper podria semblar la pel·lícula més accessible de Claire Denis –transcorre en una nau espacial i la protagonitzen Robert Pattinson i Juliette Binoche–, és tan enigmàtica i provocadora com el cine previ de la francesa, si no més, i els seus primers compassos estan protagonitzats per un astronauta que cria el seu nadó en una astronau que transita pel cosmos.

‘High life’

Ciència-ficció Alemanya / França / EUA / Polònia / Gran Bretanya, 2018 Repartiment: Robert Pattinson, Juliette Binoche, André Benjamin, Mia Goth Directors: Claire Denis

Gradualment, a través d’un gran 'flashback', descobrim que Monte (Pattinson) i la seva filla són els últims supervivents d’una tripulació composta majoritàriament per criminals, enviats a l’espai per estudiar la producció d’energia que genera un forat negre.

Una científica boja

A mesura que emergeixen les històries personals dels passatgers i les seves  personalitats desestructurades, el viatge es va tornant cada vegada més ombrívol i caòtic; la depressió, la fragilitat mental i la possibilitat de violència s’apoderen de l’interior estret i claustrofòbic del vehicle, en el que s’assembla a un descens grupal als inferns.

Hi contribueix el més semblant a un comandant que hi ha a bord, una científica boja (Binoche) que transmet erotisme i obsessió materna, i que quan no es dedica a realitzar experiments de fertilitat propis del doctor Mengele –se la coneix com la "xaman de l’esperma"– passa el temps en un artefacte anomenat 'fuckbox' (la caixa de follar), on la tecnologia es confon amb els fluids corporals. En realitat, tota la nau és un receptacle de sang, vòmits, semen i llet de dona, i això la converteix en una cosa semblant a un cos humà.

Notícies relacionades

'High life' conté diversos moments brutals, però també d’altres de gran calidesa i tendresa. Tant aquest contrast, com la sintaxi el·líptica feta servir per la directora, fan que la pel·lícula resulti increïblement efectiva confonent l’espectador i deixant-lo perplex. El més convenient per a qui s’assegui a veure-la, en tot cas, és donar-se per vençut i rendir-se a la capacitat hipnòtica de les seves imatges i la seva atmosfera.

EL+

La col·lecció d’imatges memorables que proporciona.

En tot cas hi haurà qui hi trobi un escepticisme davant el progrés humà que sens dubte xoca amb l’idealisme de títols com 'Interstellar' i 'Marte (The martian)’; d’altres la interpretaran com una gran metàfora sobre la paternitat. Es miri com es miri és una obra estranya, aterridora, commovedora i aclaparadora, i una cosa completament nova. La ciència-ficció, diem, mai hauria de tornar a ser el mateix. 

Temes:

Cine