On Catalunya

cine

'Burning': intriga amb pell de camaleó

La nova pel·lícula de Lee Chang-dong, 'Burning', teixeix una misteriosa xarxa d'obsessions, gelosia i venjança en què no hi ha més remei que quedar atrapat. Està basada en un relat curt de Murakami

zentauroepp45415150 crtica burning181016110114

zentauroepp45415150 crtica burning181016110114

2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

“Per a mi, el món és un misteri”, confessa el protagonista de la nova i monumental pel·lícula del coreà Lee Chang-dong. I, de fet, els enigmes vehiculen la història que explica, sobre un noi perdut, i la dona de qui s’enamora, i de l’estrany que s’hi interposa i les motivacions del qual són tan insondables com sinistres. Basada en un relat curt de Haruki Murakami –curtíssim, de fet: 10 escarides pàgines–, 'Burning' va guanyant intensitat meticulosament al llarg de dues hores i mitja de metratge perfectament orquestrades durant les quals explora conflictes de classe enquistats al Seül, ràbies reprimides, excessos de solitud, anhels sexuals i misèries morals.

Burning

DramaCorea del Sud, 2018Director: Lee Chang-dong Intèrprets: Yoo Ah-In, Steven Yeun, Jeon Jong-Seo, Kim Soo-Kyung 

La pel·lícula acompanya el Jongsu, un jove granger i aspirant a escriptor que al principi del relat reconnecta amb una coneguda de la infantesa, la Haemi. El seu idil·li naixent queda en suspens quan ella viatja a l’Àfrica de vacances i li encomana la tasca d’alimentar el gat, de qui en realitat no sembla haver-hi rastre, i quan torna ho fa acompanyada del Ben, un paio educadament arrogant amb un Porsche, un apartament de luxe i uns cabells preciosos que fins i tot quan es comporta de forma amigable i generosa desprèn aires de superioritat i d’alguna cosa més, indefinidament inquietant.

Els tres disfruten junts d’una vetllada gairebé perfecta cap al tard; i, llavors, ella desapareix. Potser ha marxat, o potser algú li ha fet alguna cosa. Potser en Ben és un psicòpata, o un mentider, o les dues coses. I, llavors, el que semblava el retrat d’un triangle amorós va convertint-se, amb una paciència i precisió sorprenents, en una cosa semblant a una intriga criminal, però sobretot en un estudi fosc sobre l’obsessió i la recerca d’una veritat elusiva.

DOLOR HERETAT 

Al llarg d’aquest procés i fins i tot després, Lee ens ofereix una escena rere una altra en què les jerarquies de classe, el dolor genèticament heretat i la desesperació muda transpiren a través de converses només en aparença simples. Totes les mirades i diàlegs són plens d’ambivalència, incertesa i lectures possibles. Com més se’ns ensenya, menys segurs estem del que estem veient. 

Notícies relacionades

I, tot i així, quan el relat finalment es resol comprenem que no podria haver-ho fet de cap altra manera, tot i que això no impedeix que ens sentim completament devastats. Lee va deixar passar vuit anys entre aquesta pel·lícula i la que va fer immediatament abans, la commovedora Poesía (2010) i, tot i que seria una pena que tardés el mateix temps a estrenar la pròxima, el més segur és que aleshores el record de 'Burning' encara continuï cremant-nos. 

 

Temes:

Cine