On Catalunya

TEATRE

Aquestes noies són molt guerreres

The Mamzelles deixen empremta a la Sala Atrium amb 'Mafia', una intensa obra sobre els estralls de la Camorra en la dona

zentauroepp38781277 icult the mazmelles mafia foto roser gamonal180103182338

zentauroepp38781277 icult the mazmelles mafia foto roser gamonal180103182338 / Roser Gamonal - rosergamonal

2
Es llegeix en minuts
José Carlos Sorribes
José Carlos Sorribes

Periodista

ver +

La campanya de reciclatge Envàs on vas?, ¿a veure qui no la recorda?, les va propulsar a la fama. Tres noies–Laura Malia, Paula Ribó i Bàrbara Mestanza– eren protagonistes d’un anunci colorista –és clar que havia de ser-ho si es tractava de contenidors–, encara que també s’atrevien amb la música pop.

Un parell de discos, molta inquietud i formació a l’Escola Eòlia i a l’Institut del Teatre les van empènyer a altres escenaris: els teatrals, sota el mantell protector d’Àlex Mañas.

Avui, The Mamzelles potser ja són més un grup de teatre que musical. Projectes com el de Mafia avalen que transiten pel bon camí i no els espanta res. El muntatge ha tornat a la Sala Atrium després d’estrenar-se a l’estiu.

'Mafia' hi ha un quadro suggerent amb pinzellades salvatges del primer Almodóvar, amb altres d’aquell Tarantino a qui diuen admirar i amb dosis de 'gore' caníbal i humor negre, negríssim. I també una reivindicació/rebel·lió/proclama de la dona en un entorn patriarcal. I ho és, probablement com cap altre, la Calàbria de finals dels 90 on es desenvolupa aquesta tragicomèdia a boca de canó de The Mamzelles.

QUATRE GERMANES

Tenim aquí quatre germanes, les Maritzzo, a la cuina de casa seva. Una d’elles, que es casa l’endemà, és a l’habitació. De les presents, Illaria sembla portar la veu cantant i va vestida, una mica hortera, com una senyora gran. La rebel Eulalia va en xandall i està barallada amb el món. La distant Regina les mira per sobre de l’espatlla. Per últim, la promesa Flora irromprà impregnada de romanticisme cursi. Si s’avenen, no ho sembla. 

Mafia 

Sala Atrium Direcció Bàrbara Mestanza i Paula RibóInterprets Paula Malia, Bàrbara Mestanza, Júlia Molins i Paula Ribó Fins al 14 de gener Des de 18 euros 

Per exemple, la núvia Flora arriba a dir «gossa sense ànima» a Regina. Totes quatre estan esperant els homes de la casa per sopar. Però arriba la notícia que el patriarca, el capo Salvatore Maritzzo, ha mort. Més aviat se l’han carregat. A partir d’aquí, una cadena de sorpreses que no convé revelar.

Sí que es pot revelar que les quatre germanes s’expressen en italià en l’arrencada de l’obra. Durant una bona estona. ¿Per què? Doncs se suposa que és perquè som a Calàbria. Que ningú s’espanti: hi ha sobretítols. I quan apareix el cadàver del pare a poc a poc canvien al castellà. ¿Per què? ¿Gratuït? Sí, però no grinyola.

Notícies relacionades

The Mamzelles juguen sempre fort com quan agilitzen de forma enginyosa les transicions entre escenes amb música techno i breus coreografies corals. Creacions emergents com Mafia tenen dret a atacar i sobrepassar els límits de la coherència.

En el que sí que són coherents les actrius –Malia, Ribó, Mestanza i Júlia Molins (l’última a sumar-se al grup)– és en una gran sincronització i una intensitat interpretativa que frena qualsevol defalliment en una obra en què no hi falta res. Ni una degustació d’un exquisit platillo per a uns quants afortunats espectadors.

EL+

El risc i l’ambició de la proposta estan en consonància amb l’entrega absoluta de les quatre intèrprets.

Temes:

Escenaris Teatre