On Catalunya

L'exposició a sis mans de Miró, Cramer i Éluard

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És un llibre d’artista. I és un llibre d’artista fonamental en la trajectòria de Joan Miró. A més de ser un dels llibres d’artista més bells i sorprenents del segle XX. ¿Però què és un llibre d’artista? «Fer un llibre d’art no és el mateix que il·lustrar-lo. Il·lustrar-lo sempre és una cosa secundària. L’important d’un llibre d’art és que tingui tota la dignitat d’una escultura treballada en marbre». Així l’hi explicava el creador català a l’editor suís Gérald Cramer, en una carta datada el 19 de juny de 1948, com veia l’encàrrec que aquest i Paul Éluard li havien fet: reeditar, com a llibre d’art, per descomptat, 'À toute épreuve'. Un poemari publicat pel poeta francès el 1930 després que la seva dona, Gala, l’abandonés per marxar amb Salvador Dalí. 

Eluard, Cramer, Miró. A toute épreuve

Exposició

L’original va ser un opuscle de només quatre fulls publicat a les Éditions surrealistes d’André Breton. El resultat de la col·laboració dels tres creadors, com s’ha dit, és un bell llibre de 80 pàgines i grans dimen­sions realitzat a sis mans. Uns van decidir la tipografia i la distribució del text, l’altre va pensar les imatges, perquè al final text i figura fossin tot un. Un objecte ­matèric pensat per ser tocat i examinat abans de ser llegit i vist. D’aquí sorgeix el caràcter escultòric que va buscar Miró, llavors, el 1948, molt immers en les tres dimensions. I d’aquí ve, també, que l’autor de les Constel·lacions optés per una tècnica nova per a ell: la ­xilografia. 

OBRA PÒSTUMA PER AL POETA

Notícies relacionades

Va utilitzar planxes de cirerer, de boix (set tipus diferents) i fins i tot una d’olivera. En total 233 matrius que són per elles mateixes escultures. Semblen construccions dels anys 30. Llueixen en una paret (no totes, una selecció) de la Fundació Miró en l’exposició que el centre dedica a la construcció, no a la producció, del llibre. També hi ha les maquetes i, és clar, totes les pàgines del volum desplegades ocupant la sala octagonal de la institució. Així com un munt de documentació. 

EL+

La paret on s’exposa la selecció de planxes que es van utilitzar per a l’estampació. Són autèntiques escultures. 

    Fins i tot el catàleg de la presentació del llibre ja acabat a París i Ginebra. La tirada va ser de 130 exemplars, tots firmats per Miró. Éluard no ho va poder fer. À toute épreuve es va acabar el 1958, 11 anys després del seu inici. El retard va ser culpa de la xilografia, una tècnica exigent que va allargar el procés de realització i que va impedir que el ­poeta, mort el 1952, veiés el resultat final. Aconseguir-ne un exemplar és impossible per exclusivitat i preu, però veure’l, resulta fàcil i molt més assequible. Fins al 2 de juliol. 

Temes:

Exposicions Art