On Catalunya

ART

La dona que es va colar a la 'suite' dels Beatles

La galeria Valid Foto exposa 78 instantànies de Joana Biarnés, la primera fotoperiodista

fcasals36463742 onbarcelona  joana biarn s beatles barcelona 1965161212175755

fcasals36463742 onbarcelona joana biarn s beatles barcelona 1965161212175755

1
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les seves fotografies de les inundacions del Vallès del 1962 són de les poques que existeixen. I úniques són les seves instantànies del 1965 dels Beatles a l’avió que els va portar a Barcelona, com exclusives són les imatges del quartet de Liverpool a la suite del Palace. S’hi va colar, com a bona professional que era. El 1980 va penjar les càmeres. Els seus negatius van caure en l’oblit, i la seva figura, en l’ostracisme. És Joana Biarnés, la primera dona fotoperiodista d’Espanya. Pionera en un món, fins llavors, dominat pels homes. Una entre tots, com diu el documental que narra la seva vida i que la va rescatar de l’amnèsia col·lectiva. Ara, la galeria Valid Foto exhibeix 78 de les seves obres. 

'TOREROS'

Va fer moltes instantànies de toros, però aquesta té la gràcia de mostrar dos toreros de forma poc corrent.


'RIUADA DE TERRASSA' (1962)

Un dels seus treballs més valorats. Biarnés va ser l’única dona que va fotografiar les inundacions i un dels pocs reporters que ho van aconseguir.


'THE BEATLES' (1965)

Una sèrie única. Els Beatles baixant de l’avió a Barcelona amb ‘monteras’ al cap. 


'MODA A LA GRAN VIA' (1968)

La fotografia de moda va ser un dels seus temes més treballats. Les seves composicions finals eren netes. Aquesta és una prèvia amb la gràcia de l’ambient. 


'CABINA TELEFÒNICA' (1969)

Els seus inicis van ser molt costumistes, però aviat va arribar l’avantguarda a la seva obra. La prova és aquesta  imatge, molt moderna tant en la temàtica com en la  composició. 


'RECOLLIDA DEL SAFRÀ' (1965)

Una de les seves instantànies en què la influència del costumisme de Ramon Masats, el seu mestre, encara està molt present. 


'MASSIEL' (1968)

Va retratar moltes de les icones dels 60 i 70. Amb algunes fins i tot va entaular amistat, com amb  Massiel, a qui va ajudar a triar el vestit per a Eurovisió. 


'DIA DE LA BANDERETA' (1963)

Notícies relacionades

La carrincloneria del moment es pot veure en moltes de les peces de Biarnés. Aquesta, amb un enquadrament en què prima l’acció a la perfecció. 

'DALÍ I LA SEVA MODEL' (1966)

Dalí tenia molta estima a Joana Biarnés, i van ser tants els retrats que li va fer que donarien per a una monografia sobre el geni.