On Catalunya

d’aventura amb la inspectora gadget

‘Escape rooms’ activistes a Barcelona

En el nou ‘escape room’ exterior d’Artemis Gymkhanas hi participa bona part de l’entramat social de Ciutat Vella. Activisme en format joc. Coneixereu «la Barcelona de veritat», prometen

‘Escape rooms’ activistes a Barcelona
3
Es llegeix en minuts
Abel Cobos
Abel Cobos

Periodista

Especialista en cultura digital, tendències i oci.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Heu quedat a la plaça del Pi. Inquieta i amb presses, us rep la Mercè. Us sentiu com en una primera cita d’adolescent. Però no, no està nerviosa per si farà el seu primer petó: està en recerca i captura per una megacorporació, així que té un ull posat a cada sortida, per si ha de sortir corrents. Oculta el seu rostre sota un gorro, unes ulleres de sol i les solapes d’una gavardina, t’entrega un maletí entre tant secretisme que us pregunteu si detonarà en uns segons, com les missives de l’Inspector Gadget. Ara «és la vostra responsabilitat», heu de continuar la seva investigació, us diu, encolomant-vos el mort. Sort.

Per descomptat, tot forma part de l’ambientació simulada per Artemis Gymkhanas (@artemisgymkhanasbcn) per a Barcelona des de dins, una gimcana (o ‘escape room’ exterior, com se les coneixen ara) l’objectiu de la qual és combatre la malvada (i fictícia) corporació Neocities. Els protagonistes, una barreja entre James Bond, espia del KGB i Joseph Pulitzer, aniran completant a través de proves per tot Ciutat Vella l’article de la Mercè, un treball d’investigació que revela els plans malvats de convertir Barcelona en una ciutat aparador, sense ànima i només dedicada al turisme. Mitja hora al paper, i acabareu cridant ‘tourists go home’ per la Rambla.  

Sis rutes

Equipats amb un carnet de periodista, els nous agents de la Mercè sortiu al carrer. I com que una megacorporació com Neocities té control absolut de la tecnologia, toca posar el mòbil en mode avió, no sigui que us rastregin. Mireu dins del maletí: mapa, brúixola, llums ultraviolats, fins i tot un ‘walkie’ per parlar amb la Mercè. Tot i que si fos per ella, us comunicaríeu amb dos gots connectats per un fil. 

Primera prova a la plaça George Orwell, la primera de Barcelona amb una càmera de vigilància. Una vegada més, la realitat supera la ficció. «Aquí heu d’utilitzar els materials per trobar un QR amb les pistes per completar l’article», explica Núria Agulló, coordinadora d’Artemis Gymkhanas. «Les proves són molt variades, algunes inclouen endevinalles matemàtiques per obrir una caixa, d’altres requereixen utilitzar tinta invisible per trobar una contrasenya. Fins i tot durant el joc hi ha actors infiltrats», promet. Vaja, una marató amb més secretismes que la identitat del tal M. Rajoy. 

L’objectiu final és, més enllà del joc, conèixer «la Barcelona de veritat», com la qualifiquen. Per això, compten amb la participació de tot l’entramat social de la ciutat, des d’entitats de Ciutat Vella, com el Sindicat popular de venedors ambulants o el Lloc de la dona, fins a l’ajuntament. Amb l’excusa de combatre Neocities, «coneixereu la vida real en aquests barris», continua Agulló. En resum, gamificar l’activisme.

El joc, que, tot i que ja està disponible, seguirà en versió beta fins al gener, compta amb sis itineraris pensats perquè diversos grups els investiguin simultàniament. Fins i tot –alerta espòiler–, l’èxit final dependrà de l’esforç comú, tot i que al principi no ho sàpiguen. «Els grups no competeixen. Tots han de sumar per desbloquejar l’última prova», explica Agulló. 

Notícies relacionades

No és l’única de les seves gimcanes en la qual juguen a despistar. En el seu survival de Collserola hi ha un punt en el qual els participants són desafiats a talar un arbre. «Per descomptat, no ho arriben a fer, però serveix per posar al límit la psicologia de cada un», assegura. O el seu ‘true crime’ històric, ambientat en la Setmana Tràgica de 1909, en el qual simulen una investigació d’assassinat també plena de ‘plot twists’. «Com un ‘Crims’, però modernista», diu fent broma Agulló. 

Al final, el mantra de l’organització és que tot tingui un nexe cultural, social o ecologista. «Tenim un públic cultureta que ve a divertir-se i, sobretot, a aprendre». Com diria el ninot de ‘Saw’, «que comenci el joc».