On Catalunya

MODA

Això és el que es veurà a la 080

5 marques -dissenyadors històrics i emergents- ens avancen què es viurà a la passarel·la

zentauroepp41660484 onbarcelona estaun180126131038

zentauroepp41660484 onbarcelona estaun180126131038 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Abel Cobos

Torna per desè any consecutiu la 080 Barcelona Fashion, el certamen de moda i disseny més important de la ciutat. Del 29 al 2 de febrer, a l’Hospital de Sant Pau, marques històriques i dissenyadors emergents compartiran passarel·la per demostrar que l’art barceloní no només viu als edificis modernistes: també a les fibres dels seus teixits.

Antonio Miró, Mietis, Miriam Ponsa, Elena Estaun o Little Creative Factory són algunes de les marques que desfilaran sota els focus. Presentaran des d’apostes més conceptuals fins a dissenys d’experimentació tèxtil, i demostraran, un any més, la versatilitat de la moda barcelonina.

ART SOBRE LA PASSAREL·LA

Einstein deia que l’art, la religió o les cièn­cies són branques d’un mateix arbre: la vida humana. L’artista, sobre la base de les seves experiències, crea i construeix. No és res sense el seu context, ja que és d’on beuen les seves obres. La moda, al capdavall, és un art, i la passarel·la del 080 serà una filactèria d’històries i passions que compartiran els dissenyadors.


Little Creative Factory ens portarà la visió somiadora del món de la dissenyadora Cristina Fernández. Presentarà la seva nova col·lecció de moda infantil, que, amb el nom d’'Horizontes', precisament pretén que transcendim  els nostres. Utilitzant colors naturals inspirats sobretot en els paisatges ­canaris, fa una regressió cap a la naturalesa humana i, amb això, a la llibertat més primigènia, sense lligams ­contemporanis.


Albert Villagrasa, director creatiu de la marca, i Andrea Arquero, CEO, a la botiga. JORDI COTRINA

Aquesta celebració de la naturalesa també la comparteix Antonio Miró en la seva nova col·lecció, 'Trekking'. El seu director creatiu, Albert Villagrasa, explica que és un viatge nostàlgic cap a un passat menys tecnològic i més natural. Un retorn a la infància dels caus i els esplais, on primava l’amistat i la naturalitat. Les peces recullen tradicionals motius muntanyencs i els actualitzen amb el cosmopolitisme que Barcelona es mereix. 


Elena Estaun. La seva marca, que va néixer com una col·lecció de joieria, juga amb contrastos ètnics i tecnològics. JORDI COTRINA

Elena Estaun s’endinsa en un viatge oposat: anirà al futur. La seva marca, que va néixer com una col·lecció de joieria, fusiona orfebreria i tela en un joc de contrastos ètnics (ossos, arrels) i tecnològics (eines, metalls). Una arriscada mescla entre urbà i naturalesa salvatge que, segons la mateixa Elena, reflecteix la seva personalitat atrevida i super­vivent, ajuda a apoderar la dona i l’anima a treure’s de sobre temors i ­inseguretats.


Mietis, la marca de Maria Fontanellas, també es distingeix per jugar amb els materials. Especialitzada en pells, inicia un safari pel país de les meravelles ('A safari in wonderland' és el títol de la seva col·lecció) que recupera els dissenys de l’època de les 'socialités' del segle passat i hi dona frescor contemporània jugant amb les formes i els colors del país de les meravelles. Converteix un teixit com la pell, normalment associat a una elegant fredor, en un material capaç de dotar la roba d'alegria i fantasia.  


Com Elena Estaun i Mietis, Miriam Ponsa experimenta amb materials, però per portar a la passarel·la un debat sobre el tumultuós context actual. «Fusionant materials antagònics com el plàstic amb les fibres naturals, represento també dues societats a les quals els costa fusionar-se», explica.

Cada una de les seves peces té un trosset de les seves idees polítiques. Ja sigui usant el color groc o teixits que simbolitzen la repressió, vol deixar constància en la moda del món on està vivint.    


Aquestes històries i passions comparteixen espai, la 080, l’epicentre de les tendències de la ciutat. Andrea Arquero, CEO d’Antonio Miró, explica que des de la seva primera edició ha ajudat a promocionar i cohesionar la moda barcelonina i a revitalitzar un sector que no està vivint el seu millor moment.

I, com afegeix Elena Estaun, ha donat oportunitats perquè des de marques emergents fins a empreses amb llarg recorregut puguin tenir un aparador local que celebri la creativitat barcelonina i la impulsi ­internacionalment.

Tots coincideixen que la 080 és un agent molt valuós en la creació de la marca Barcelona com una ciutat cosmopolita i d’avantguarda.

Tot i que encara queda un llarg recorregut perquè la ciutat ressoni amb la mateixa força que les grans capitals de la moda, sense la 080 la ciutat no hauria tingut una de les eines imprescindibles per emprendre aquest camí i erigir-se com a 'hot spot' mundial del disseny. 

Notícies relacionades

Segons Cristina Fernández, de formació arquitectònica, igual que els edificis construeixen la ciutat, la moda també ho fa. Vertebra la ciutat i la dota d’una idiosincràsia única i personal. En això coincideix Antonio Miró, i expliquen el seu cas: en 35 anys d’experiència han contribuït activament en el disseny de la ciutat (es van encarregar del vestuari de la cerimònia de Barcelona-92 o de la reconstrucció del teló del Liceu, per exemple). Així és impossible entendre la marca sense la ciutat, però tampoc es pot tenir la mateixa ciutat sense la marca.

Albert Villagrasa explica el que li va dir un amic: «Que afortunada que és la moda perquè té moltíssimes persones deixant-s’hi la pell». I és cert: centenars de persones treballen entre bastidors perquè els conjunts, la posada en escena i, en definitiva, els engranatges de la 080 es moguin perquè la setmana que ve tot funcioni a la perfecció i, un any més, Barcelona presumeixi de marca.