Malson al costat del mar

L’anticançó de l’estiu (10) ‘Sol d’estiu’, d’Ovidi Montllor

Una de les primeres composicions del cantautor d’Alcoi brinda un retrat social àcid a costa d’un viatge a la platja amb autobús, amb apinyaments, trepitjades i cops de colze, en què resulta impossible disfrutar del destí

L’anticançó de l’estiu (10) ‘Sol d’estiu’, d’Ovidi Montllor

DOMÈNEC FERNÁNDEZ

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Encara havien d’arribar els dies en què entregaria les seves obres més altes, però a ‘Sol d’estiu’, una de les seves primeres cançons (de 1971), Ovidi Montllor mostrava els seus dots de cronista social satíric a compte d’un viatge amb autobús i amb tren per anar a la platja, retratada com a destí daurat i una mena d’estat mental. Al cap i a la fi, «és estiu, som joves / ens agrada el mar», diu el tema al principi, quan el protagonista pensa que tot anirà molt bé.

Tot comença amb aires de balada de pel·lícula ambientada en els mars del sud: Montllor, cantant amb engolat romanticisme a «l’estiu, el mar, el sol i tu» acompanyat per la ‘Hawaii guitarra’ (així apareix en els crèdits) que toca ni més ni menys que Quico Pi de la Serra i l’ukelele manejat per un jove virtuós anomenat Toti Soler. Però, ja que el trajecte fins al destí costaner resulta que és un no parar de calamitats, el càntic lànguid es transforma de cop en un accelerat foxtrot amb toc de clarinet i vistes trepidants als apinyaments, suors, trepitjades, cops de colze i esperes que castiguen el pobre protagonista fins que es veu superat per les circumstàncies.

La llet es va tallar

Notícies relacionades

No queda clar si assoleix l’objectiu de banyar-se, ni tan sols si arriba a fer un mos al xiringuito, perquè quan se n’adona, ja toca tornar «cap a caseta / amb el tren de tots», aquest lloc rodador que li ha procurat «la salvació / de passar un dia / sense obligació». Més enllà del retrat sarcàstic de la peripècia d’aquell dia frustrat a la platja, el Montllor amb més mala llet social surt quan, després d’arribar al domicili i constatar que tot continua sortint igual de malament («beus un got de llet / la llet s’ha tallat»), se’n va a dormir extraient una àrida conclusió sobre el mite del relaxament vacacional. «L’estiu i el mar / el disfrutaran / aquells que a tu et paguin / per anar a treballar». I això que, al cap i a la fi, «prou sort tindràs / si tens l’estimada / al teu matalàs».

L’any 1971 va ser el de ‘Help (ayúdame)’, de Tony Ronald, holandès feliçment establert a Barcelona, i a ‘Sol d’estiu’ s’hi observa una avançada intenció de burlar-se’n del que representaven ja llavors les cançons de l’estiu. El tema és anterior al primer àlbum de Montllor, ‘Un entre tants’ (1972), i es va incloure en un ‘single’, junt amb una altra peça tendra, ‘Ell’, en què Pi de la Serra tocava el sitar i Toti Soler, la guitarra elèctrica. La platja devia ser lluny, però a ells és fàcil imaginar-los passant-s’ho d’allò més bé al local d’assaig. «Ni estiu, ni mar, ni sol, i tururú.»