La rebotiga del mestre

Richard Avedon, davant de la càmera

  • FotoNostrum acull una exposició d’imatges del geni novaiorquès captades entre bastidors pel seu col·laborador Gideon Lewin

Richard Avedon, davant de la càmera
4
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Richard Avedon (1923-2004), el nord-americà que va elevar la fotografia de moda a la categoria d’art major i que va definir les bases del retrat contemporani amb les seves cèlebres imatges en blanc i negre sobre fons neutre, és el protagonista absolut de l’exposició que des del 21 de juliol fins al 2 d’octubre, en estrena mundial, ocuparà les dues plantes de l’espai FotoNostrum de Barcelona. Amb una singularitat: en aquesta ocasió, Avedon no està darrere de la càmera sinó davant d’ella. Perquè l’autor de les 130 fotografies que componen la mostra ‘Avedon. Behind the secenes: 1964-1980’ és Gideon Lewin (Jerusalem, 1939), que durant 16 anys va treballar com a cap d’estudi i assistent del llegendari fotògraf novaiorquès.

Comissariada per la dissenyadora i col·leccionista (i dona de Lewin) Joanna Mastroianni, l’exposició brinda una fascinant immersió a la rebotiga del treball d’Avedon, un perfeccionista obsessiu els mètodes del qual apareixen aquí documentats amb una equilibrada barreja de respecte professional i ambició artística. «Richard era un geni, una ment creativa infatigable capaç de mirar a la vida i traslladar el millor d’ella a les seves fotografies –relata Gideon Lewin–. En aquest procés, jo era el facilitador que l’ajudava a portar a la pràctica les seves visions». Un facilitador en qui Avedon va reconèixer no només una gran habilitat tècnica sinó també un talent visual poc freqüent, i per això el va animar a agafar la càmera per recollir tot el que passava al voltant quan ell mateix s’embarcava en algunes de les seves produccions més importants.

Enlluernat per si mateix

La mostra s’obre amb un retrat del 1965 fet durant la preparació d’una exposició en l’agència de publicitat McCann-Erickson (la mateixa que en la sèrie ‘Mad Men’ acaba comprant la companyia en la qual treballa el Don Draper). Joanna Mastroianni confessa sentir «una especial debilitat» per aquesta foto, en la qual Avedon contempla amb un gest d’admiració i sorpresa la seva pròpia obra penjada a les parets, «com si acabés de descobrir la seva vàlua com a fotògraf».

Una vàlua que l’havia portat a convertir-se en el fotògraf principal de la revista ‘Harper’s Bazaar’, publicació que va abandonar aquell mateix any per unir-se a ‘Vogue’, a les pàgines de la qual va publicar durant més de dues dècades alguns dels seus reportatges més destacats. Cap va superar en ambició la sessió de fotos que l’octubre del 1966 van protagonitzar la supermodel alemanya Veruschka i un lluitador gegant de sumo a l’illa japonesa de Hokkaido. Van ser cinc setmanes de treball en un paisatge nevat que van requerir la presència de fins a 26 camions carregats de material. Gideon Lewin es va ocupar de documentar aquella odissea que ha passat als annals com la producció de moda més èpica de tots els temps. «I la més cara en la història de l’editorial Condé Nast», apunta Mastroianni.

Un altre episodi de gran importància històrica a què l’exposició reserva un espai considerable és la ‘Master Class’ que el 1967 va reunir a l’estudi que Avedon tenia a l’Upper East Side un grup de joves fotògrafs el treball dels quals era valorat per convidats tan acreditats com Diane Arbus, Hiro, Lee Friedlander, Lucas Samaras i Bruce Davidson, entre d’altres. Gideon Lewin, que no havia sigut convidat a participar en les jornades, va acabar sent l’autor del projecte més interessant gràcies a la seva idea de penjar una càmera al sostre, just a sobre de la taula de treball, per captar imatges d’aquell simposi que, en paraules de Mastroianni, «va establir les bases del que van ser els anys posteriors de la fotografia a Amèrica del Nord».

Màscares i Beatles

Notícies relacionades

Mereixen també especial atenció els últims retrats que Lewin va fer de Richard Avedon. En un d’aquests, el geni novaiorquès apareix amb aspecte inusualment ombrívol davant una imatge del seu pare, que havia mort de càncer en data molt recent. En un altre, oculta el seu rostre darrere d’una màscara de si mateix. «El 1970, per celebrar l’èxit d’una exposició al Minneapolis Institute of Art, se’m va ocórrer fer 75 màscares de paper amb la cara de Richard i repartir-les entre els convidats a la festa –explica Lewin–. Quan ell va entrar a la sala i ho va veure, es va enfurismar. «Saps que no m’agraden les sorpreses. No tornis a fer una cosa així mai», em va dir. Vaig arribar a pensar que perdria la feina. Alguns anys després, va ser ell mateix que em va suggerir que li fes un retrat amb la màscara».

A més de tot aquest ‘making of’ del treball d’Avedon captat per Gideon Lewin entre bastidors, l’exposició de FotoNostrum inclou 13 fotografies originals del mestre procedents de la col·lecció privada de Joanna Mastroianni. Entre aquestes, destaquen pel seu altíssim valor icònic els quatre retrats individuals dels Beatles que Richard Avedon va fer l’agost del 1967 per a la revista ‘Look’ i que Lewin es va encarregar de solaritzar en color a fi de donar-los un aire inequívocament psicodèlic. «En aquella època, en la qual no existia Photoshop ni els ordinadors, un treball com aquest calia fer-lo a cegues, confiant en la intuïció –relata–. Jo hi vaig invertir uns tres mesos abans d’aconseguir un resultat acceptable». El resultat va ser una mica més que acceptable i va arribar a la validació definitiva quan l’any 2000 les imatges van ser incorporades al disseny del disc ‘1’, una recopilació d’èxits dels Beatles que va ser l’àlbum més venut arreu del món en la primera dècada del mil·lenni.