Taquilla

‘Alcarràs’ cull gairebé 60.000 espectadors en el seu primer cap de setmana

La pel·lícula de Carla Simón només va ser superada per ‘El hombre del norte, amb el doble de còpies en exhibició

‘Alcarràs’ cull gairebé 60.000 espectadors en el seu primer cap de setmana

Avalon

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

L’estrena d’‘Alcarràs’ suposava una incògnita. Bona part de la indústria cinematogràfica hi tenia les esperances posades, però en un moment en què la taquilla espanyola no acaba de remuntar, no estava del tot clar com funcionaria una pel·lícula parlada en català, sense actors que constitueixin un reclam i que parla de l’agricultura com a forma de vida. Però ‘Alcarràs’ no es pot simplificar d’aquesta forma. És una pel·lícula que va més enllà de tot això i la seva importància no només rau en el seu prestigi internacional, ni gràcies al fet d’haver guanyat l’Os d’Or de Berlín, el primer premi que guanya el cine espanyol des de fa molts anys fora de les nostres fronteres. 

Carla Simón ha aconseguit, amb la seva segona, obra apel·lar a l’imaginari col·lectiu que té a veure amb la nostra herència, amb les nostres arrels, i traçar preciosos vincles entre les diferents generacions que configuren la nostra societat. 

El públic ha respost a aquest miracle cinematogràfic convertint-la en la seva primera setmana d’estrena en la pel·lícula més vista a Catalunya i la segona a tot Espanya, amb un total de 56.000 espectadors, només una mica per darrere de la superproducció ‘El hombre del norte’, que té gairebé el doble de còpies, 296, en comparació amb les 169 d’‘Alcarràs’. La cinta ha aconseguit la millor mitjana per còpia de la taquilla i de moment ha recaptat 404.418 euros. 

Després de ‘La abuela’

D’aquesta manera, se situaria com la segona millor entrada d’una pel·lícula espanyola el 2022, per sota de ‘La abuela’, de Paco Plaza, que va ser distribuïda per una ‘major’, Sony, amb 346 còpies i que va arribar en el seu primer cap de setmana a una recaptació de 510.197 euros i 76.504 espectadors. Altres superproduccions del nostre cine no han assolit la marca d’‘Alcarràs’, que, recordem-ho, és una pel·lícula independent. ‘Malnazidos’, de Telecinco Cinema, va arribar als 54.075 espectadors i ‘Código emperador’, als 47.134. Aquestes, juntament amb la citada ‘La abuela’, havien sigut de moment les més taquilleres del nostre cine aquest any.

Per posar-ho en context, una altra pel·lícula de prestigi com ‘Madres paralelas’, de Pedro Almodóvar, l’any passat va aconseguir 91.000 espectadors i en la seva exhibició total va superar els dos milions d’euros. El boca-orella d’‘Alcarràs’ podria portar-la a acostar-se a aquesta xifra, sobretot si tenim en compte que ara arriba la Festa del Cine, que va del 3 al 5 de maig, que ven entrades a preus reduïts. 

Expectatives superades

«Alguna cosa prevèiem, però en cap de les previsions apareixia un escenari igual», explica un dels productors de la pel·lícula, Tono Folguera. «Era un altre cap de setmana dolent per a les sales d’exhibició, i les xifres del cine espanyol estaven sent molt baixes. Vam pensar: ‘¿si altres amb més múscul no ho han aconseguit, podrem nosaltres?’», continua. «Però crec que Carla Simón arrossega l’efecte d’‘Estiu 1993’ i amb l’Os d’Or ens ha obert a un altre tipus de públic».

Notícies relacionades

Els productors tenien el repte d’arribar a les xifres prepandèmia de l’‘opera prima’ de la directora en un moment en què costa portar el públic al cine. No obstant, com diuen, ‘Alcarràs’ ha tornat a sorprendre, i les seves expectatives s’han vist superades. A Catalunya s’ha projectat en 70 pantalles i ha arribat a la xifra de 30.000 espectadors. Però fora d’aquest territori també s’ha posicionat com a número u en altres com Galícia, Salamanca, Lleó o Valladolid. «Crec que és una pel·lícula que transcendeix la seva procedència», reflexiona el productor.

Més enllà del català

Quant a la polèmica a les xarxes socials sobre els subtítols en català o el seu doblatge, Folguera hi treu importància. «Crec que no hi ha cap còpia doblada a Catalunya. Es va decidir que els cines triessin l’opció de posar-hi o no subtítols. Creiem que Catalunya és un país cosmopolita, obert, i vam tenir clar que ‘Alcarràs’ anava més enllà de la comunitat catalanoparlant. Crec que així hi guanyem tots», culmina.