Música

Sebastián Yatra llança ‘Dharma’, un disc sense gèneres i ple d’emocions

«Aquest àlbum va per totes bandes. La meva idea va ser poder explicar i transmetre totes les emocions que sentim els éssers humans relacionats amb l’amor i l’atracció», explica el cantant colombià

Sebastián Yatra llança ‘Dharma’, un disc sense gèneres i ple d’emocions
3
Es llegeix en minuts

Sebastián Yatra comença aquest divendres l’any que espera que sigui el més important de la seva carrera i ho fa amb el llançament de ‘Dharma’. Al seu tercer àlbum d’estudi, va explicar en entrevista amb Efe, va vessar el seu agraïment per Espanya, el seu amor per Colòmbia i la seva passió pel pop, el reggaeton i el rock.

«Aquest àlbum va per totes bandes. La meva idea va ser poder explicar i transmetre totes les emocions que sentim els éssers humans relacionats amb l’amor i l’atracció», va dir Yatra en entrevista a Miami.

I per a aquest disc, en el qual les cançons van anar apareixent al seu «camí», va optar pel títol de ‘Dharma’, una paraula que per a ell representa el «present, apreciar la vida amb el que ve».

Aquest Yatra és diferent, ha canviat. Fa poc més d’un semestre va començar a practicar ioga i, va assegurar, s’ha «acceptat» a si mateix.

Als seus 27 anys, el colombià se sent «lliure» d’expressar les seves històries i les dels que van compondre amb ell les cançons.

És el seu primer disc en tres anys, després de ‘Fantasía’, i en el camí Yatra es va convertir en el protagonista de la primera sèrie musical de Netflix, dirigida per Manolo Caro (responsable de ‘La Casa de les Flores’), la data d’estrena de la qual encara no s’ha anunciat.

‘Érase una vez... pero ya no’, que el va mantenir a Espanya gran part de l’any passat, també li va permetre aprendre en l'aspecte personal i professional, i submergir-se en «aquest lloc que uneix el folklore espanyol i el llatinoamericà».

Aquest any a més pot ser el que li porti un Oscar, ja que ‘Dos oruguitas’, un dels temes principals de la pel·lícula de Disney ‘Encanto’, és entre les 15 semifinalistes per a l’estatueta a la millor cançó original.

En equip

Al parlar del seu procés artístic, Sebastián Yatra no coneix la primera persona: «Per a mi, tot el procés artístic de la música i l’actuació és col·laboratiu».

A ‘Dharma’ el recolzament de composició inclou el mestre colombià Julio Reyes Copello, mentre que a la producció es repeteixen els noms dels seus també compatriotes Andrés Saavedra i Mauricio Rengifo.

Les veus que inclou al nou àlbum són un arc de Sant Martí d’artistes amb els quals, va dir, disfruta treballant, com les espanyoles Aitana i Rosario Flores, la veneçolana Elena Rose i els porto-riquenys Mariah Angelique, Lenny Tavares, Myke Towers i Justin Quiles.

Rares vegades els artistes destaquen una cançó per sobre de les altres, però Yatra reconeix la seva debilitat per tres a ‘Dharma’. La primera és la que va donar el nom al disc, una original fusió de pop, flamenc i ‘vallenato’ amb Rosario Flores i Jorge Celedón en la qual les palmes conversen d’una forma sorprenentment harmònica amb l’acordió clàssic de la zona colombiana de Valledupar.

Els altres són ‘Las dudas’, un rock que recorda l’època de La Oreja de Van Gogh amb Amaia Montero, i ‘Quererte Bonito’, una cançó que va compondre i canta amb Elena Rose, més el toc de Reyes Copello, i que va qualificar com la seva «tesi de grau».

Posant seny

Quan Yatra va treure ‘Fantasía’ el 2019 la seva actitud era la d’un noi enlluernat per les mels de l’èxit, però l’artista que va presentar ‘Dharma’ és ja un home que acaba de comprar a Miami la seva primera casa. «Un lloc on viure la meva vida», va explicar.

«Va ser a Madrid on finalment vaig entendre que no tot és feina i vaig sentir la necessitat de desenvolupar-me més com a persona», va revelar en l’entrevista en la qual va explicar que abans «tenir una setmana lliure era motiu de pànic».

Abraçar el concepte de ‘Dharma’ el va ajudar a «acceptar»-se a si mateix i a «entendre que «el concepte del dolent i el bo no funciona amb el creixement d’un com persona».

Notícies relacionades

El disc es passeja per temes d’amor i desamor, i Yatra reconeix que molts dels temes, incloent un trap/reggae amb Mariah i Tavares, són autobiogràfics, però el disc també té «històries d’altres».

La seva meta és que els que escoltin la producció, en disc i en viu a la seva pròxima gira que comença el febrer a Mèxic, passin per les mateixes emocions que van inspirar les cançons i «sentin la llibertat de ser ells mateixos», una sensació que Yatra ara disfruta plenament.