Música en pandèmia

La clàssica afronta el 2022 amb optimisme malgrat les variants de la covid

  • Aquest 2022 es manté l’activitat i tira endavant la recuperació del gran sinfonisme aquesta temporada però la variant òmicron ha alterat algunes gires internacionals de grans orquestres. El repte és encaixar els concerts suspesos

  • Per ara es mantenen la gira de l’OBC de l’abril al nord d’Europa, la ‘Missa en si menor’ de Bach a càrrec del Balthasar Neumann Choir & Ensemble dirigit per Thomas Hengelbrock el 29 de gener al Palau, la ‘Gisèle’ d’Akram Khan i els muntatges de ‘Wozzeck’, ‘La flauta màgica’ i ‘Norma’ animen les programacions

La clàssica afronta el 2022 amb optimisme malgrat les variants de la covid
6
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

A diferència del pop i el rock, el circuit de clàssica ha mantingut l’activitat a Espanya malgrat la pandèmia, però les diferents normatives dels països europeus van perjudicar les gires internacionals. Les quarantenes i les restriccions en els viatges van impedir portar a terme una activitat normal. Poques orquestres internacionals van venir a Espanya, per això es va considerar una gesta la gira de l’aclamada Orquestra del Teatre Mariinski de Gergiev va fer fa gairebé un any, durant el primer hivern de pandèmia. Aquest 2022, fidel a la seva cita a l’Auditori, tornarà a desafiar la covid-19 l’1 de febrer amb una actuació que inclourà ‘Una vida d’heroi’, de Strauss i el ‘Concert per a piano núm. 2’, de Brahms, amb el gran Nelson Goerger.

Els passats octubre, novembre i fins a principis del desembre es va recuperar l’activitat internacional i es van fer gires. A principis de desembre, no obstant, amb la variant òmicron, tot va canviar. I la limitació de l’aforament al 70% tampoc ajuda a quadrar els números. «No va quedar més remei que adaptar-se a la situació», constata Joan Oller, des del Palau de la Música, que intenta veure com recol·locar els concerts suspesos. «Però no s’ha de perdre el nord: no s’ha de saturar el mercat», adverteix el director general de la institució pensant en la necessària coordinació entre sales per espaiar les actuacions. L’Orchestre Révolutionaire et Romantique de Gardiner va haver de cancel·lar el concert previst al Palau el 16 de desembre dedicat a ‘L’enfance du Christ’ de Berlioz per diversos casos de covid en la formació. «Aquest concert no es recuperarà però Gardiner manté la seva presència en la temporada al juny amb el projecte Bach», explica Oller amb referència al concert del director amb el Cor Monteverdi i els English Baroque Soloists. Malgrat les últimes anul·lacions al Palau es mantenen cites importants d’aquest hivern com la ‘Missa en si menor’ de Bach a càrrec del Balthasar Neumann Chor & Ensemble dirigit per Thomas Hengelbrock el 29 de gener i el concert de Maria João Pires i l’Orquestra Gulbenkian el 15 de febrer amb el ‘Concert per a piano núm. 2’, de Chopin.

«No s’ha de perdre el nord: no s’ha de saturar el mercat»

Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana

S’estan buscant noves dates per a dos concerts estrella al Palau d’aquest principi d’any, el de la Filharmònica de la Scala, dirigida per Riccardo Chailly, que ha hagut de suspendre la gira espanyola a causa de la covid –l’òpera milanesa va registrar 70 casos, 10 entre els músics– i per al concert de l’Orquestra de l’Acadèmia Nacional de Santa Cecília, dirigida per Antonio Pappano. «Intentem recuperar tots els concerts», explica Llorenç Caballero d’Ibermúsica, la principal i més antiga promotora de concerts de clàssica a Espanya. «Quan vols oferir el mateix programa amb el mateix solista, director i formació, és difícil trobar data». I posa com exemple el concert que el violoncel·lista Yo-Yo-Ma havia d’haver fet el maig del 2021 amb la pianista Kathryn Stott, que finalment es farà, si tot va bé, l’octubre del 2022.

Ara mateix el Festival Internacional de les Canàries, a punt de començar, és el que més preocupa Caballero. La Philarmonia Orchestra està prevista per als dies 12 i 13 d’aquest mes i per al 17, la Filharmònica de Luxemburg, però donada la situació tot pot passar. De moment, els concerts continuen programats però tenint en compte el caràcter contagiós de l’última variant, fins al dia de l’actuació no es pot estar segur de res. «Comptem que a partir del març la situació es normalitzarà però ningú en té la certesa», afirma Caballero.

«Comptem que a partir del març la situació es normalitzarà però ningú en té la certesa»

Llorenç Caballero, codirector d’Ibermúsica

El Liceu ajornarà fins a la temporada que ve, la 22-23, l’intercanvi de la seva orquestra amb la de l’Òpera de París. L’orquestra francesa va cancel·lar la seva visita per un contagi poc abans de venir a Barcelona i el Liceu va optar per reprogramar l’actuació de la formació que capitaneja Josep Pons prevista per aquest diumenge a la capital francesa.

«Ens agrada imaginar que el 2022 serà un bon any. Hem començat les celebracions del 175è aniversari i seguirem la temporada vinent amb grans propostes. I el públic està responent. Ho hem vist amb ‘Rigoletto’, ‘El trencanous’ i el recital de Camarena. El públic té ganes de venir», constata. Segons la seva opinió, «el 2022 serà molt millor que el 2021». El Liceu almenys així ho ha previst reprogramant al maig la versió de ‘Gisèle’ d’Akram Kahn per a l’English National Ballet. I quant a l’òpera destaquen aclamats muntatges amb protagonistes de primera amb ‘Wozzeck’, d’Alban Berg, amb direcció escènica de William Kentridge el maig, ‘La flauta màgica’, de Mozart, amb una versió de McVicar al juny i al juliol la ‘Norma’, de Bellini, amb una impactant posada en escena d’Àlex Ollé, ja estrenada a Londres.

«Ens agrada imaginar que el 2022 serà un gran any»

Valentí Oviedo, director general del Liceu

No obstant, no és fàcil recol·locar «amb immediatesa» les produccions que la covid es va carregar com l’esperada estrena mundial de ‘Lohengrin’ amb posada en escena de Katharina Wagner. «Tot el que no vam poder estrenar es recuperarà en pròximes temporades», explica Oviedo sense apuntar cap data.

Des de l’Auditori, Robert Brufau també es mostra optimista de cara al 2022. La gira de l’OBC a Hamburg i el nord d’Europa es manté. «Tots els actors implicats coneixem la fragilitat de la situació actual però confiem que a finals d’abril, quan està previst el viatge, estarem millor que ara», comenta. A l’Auditori l’activitat s’ha normalitzat aquesta temporada. «Hem tornat al gran sinfonisme», destaca Brufau.

«Hem tornat al gran sinfonisme»

Robert Brufau, director de l’Audirori

Notícies relacionades

L’ampliació de l’escenari ha permès el miracle de tenir l’orquestra al complet mantenint les distàncies de seguretat. Aquest gener els espera el primer programa a càrrec de Ludovic Morlot després del seu nomenament com a nou titular de l’OBC. Comptarà amb el pianista francès Pierre-Laurent Aimard i oferirà l’estrena nacional de ‘Letters from Bachville’, de la compositora Betsy Jolas. Aquest hivern l’OBC oferirà 10 programes en 22 concerts amb grans títols del repertori com ‘Schéhérazade’, de Rimski-Kórsakov, ‘La consagració de la primavera’, de Stravinski o ‘Don Quixot’, de Strauss. I per primera vegada comptarà amb el Festival Rakhmàninov, en què l’OBC, juntament amb el fantàstic pianista rus Denís Kozhukhin, oferirà els quatre concerts per a piano del compositor en dos caps de setmana. Tota una proesa.

Per ara l’únic que ha caigut és el concert de musica coral dedicat a Manuel Oltra que l’Ensemble O Vos Omnes havia d’oferir aquest 9 de gener a causa de casos de covid-19 entre els integrants de la formació. S’està buscant nova data per aquesta mateixa temporada.