19a edició

L’In-Edit torna als cines amb Bambino, Sisa, a-ha, Lydia Lunch i Jane Birkin

La música electrònica i les dones de personalitat imponent marquen la programació del festival de documentals musicals, que tindrà lloc a Barcelona entre el 28 d’octubre i el 7 de novembre

L’In-Edit torna als cines amb Bambino, Sisa, a-ha, Lydia Lunch i Jane Birkin

In-Edit

4
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan fa un any el Festival In-Edit de cine documental musical anunciava la programació de la seva 18a edició, les restriccions imposades per la pandèmia de Covid-19 feien del tot impossible celebrar la mostra en condicions de mínima normalitat. La preventiva distància social era com aquella paret a què Bambino cantava, «que separa tu vida y la mía», i l’In-Edit 2020, com tants altres festivals del seu mateix àmbit, va haver de recórrer al format ‘online’. Ara, amb la cinquena onada del coronavirus en remissió i les mesures profilàctiques en fase de desescalada, la mostra recupera el caràcter presencial i torna a apropiar-se de les butaques dels cines Aribau en una edició, la 19a, a la secció oficial a competició de la qual figura, precisament, una pel·lícula que recrea la tempestuosa història d’aquell rumber d’Utrera que va prometre que qualsevol dia trencaria «aquesta maleïda paret» que no deixa que ens acostem.

‘Algo salvaje. La historia de Bambino’, de Paco Ortiz, és un dels cinc títols espanyols a concurs que s’han revelat a l’acte de presentació de l’In-Edit 2021, que ha tingut lloc a la Fàbrica Moritz de Barcelona i que ha servit, també, per escenificar el relleu al capdavant de la direcció artística del festival, responsabilitat en què el periodista Toni L. Querol ha agafat el testimoni de Luis Hidalgo, que abandona el càrrec després de 17 anys d’acompliment bastant modèlic en què la mostra barcelonina s’ha consolidat i ha crescut fins a convertir-se en una franquícia amb rèpliques en cinc ciutats més d’Europa i Amèrica.

Els rapers de Soundcloud

Juntament amb el documental sobre Bambino, competiran pel premi més gran pel·lícules sobre el recentment mort Francesc Burrull (‘Burrull: un buit que s’ha d’omplir’, d’Àlex Gómez-Font), el galàctic Sisa (‘L’home dibuixat. Una conversa amb Jaume Sisa’, de Joan Celdran i Àngel Leiro), el nou flamenc sevillà (‘Nueve Sevillas’, de Pedro G. Romero i Gonzalo García Pelayo) i el flautista i saxofonista Jorge Pardo (‘Trance’, d’Emilio Belmonte Molina), així com les produccions internacionals ‘American Rapstar, de Justin Staple (el film elegit per a la sessió inaugural se centra en la nova generació de rapers nord-americans sorgits de la plataforma Soundcloud); ‘Crestone’, de Marnie Ellen Hertzler (retrat d’una comunitat de rapers que s’instal·len al desert del Colorado per plantar marihuana i penjar música a internet), i ‘Fanny: The right to rock’, de Bobbi Jo Hart (homenatge a les avui oblidadíssimes Fanny, la primera banda completament femenina que va gravar un elapé per a un segell multinacional).

És clar que la competició és només una petita part del menú suculent que l’In-Edit 2021 oferirà a les pantalles dels cines Aribau entre el 28 d’octubre i el 7 de novembre. De la cinquantena llarga de títols que conformen les diferents seccions de la mostra, sembla pertinent destacar la important presència de dones de personalitat imponent, constatable (tot i que no només) en films com ‘Lydia Lunch: The war is never over’, de Beth B (personalíssima aproximació a la figura clau de la ‘no-wave’ novaiorquesa); ‘Poly Styrene. I am a cliché’, de Celeste Bell i Paul Sng (retrat íntim de la influent vocalista anglosomali del grup punk X-Ray Spex); ‘Jane by Charlotte’, de Charlotte Gainsbourg (reveladora conversa entre la directora i la seva mare, Jane Birkin); ‘Tina’, de Daniel Lindsay i T. J. Martin (relat en primera persona de l’auge, la caiguda i la miraculosa resurrecció artística i personal de Tina Turner); ‘Sisters with transistors’ de Lisa Rovner (contundent reivindicació de les pioneres de la música electrònica, repescada de l’anòmala edició de l’any passat), i ‘The Nowhere Inn (St Vincent)’, de Bill Benz (subversiu metadocumental protagonitzat a mitges per Annie Clark –‘Saint Vincent’– i Carrie Brownstein).

Mirada àmplia

Notícies relacionades

I més, molt més, en un festival de mirada àmplia i pocs prejudicis en la programació del qual conviuen els reis noruecs del ‘synth-pop’ dels vuitanta més comercial (‘a-ha: The Movie’, de Thomas Robsahm) amb el grup metaler de l’Hospitalet de Llobregat Ktulu (‘Regreso al sótano’, de Nico Aguirre); el testimoni de Caetano Veloso sobre el seu pas per la presó sota la dictadura militar brasilera (‘Narciso em férias’, de Renato Terra i Ricardo Calil) amb l’ecampal begut i poètic del cantant dels Pogues Shane McGowan (‘Crock of gold’, de Julien Temple); l’efervescència de la rumba congolesa (‘The rumba kings’, d’Alan Brain) amb el noise-rock de Dinosaur Jr (‘Freakscene’, de Philipp Reichenheim). I Throbbing Gristle, Moby, Idles, Billie Holiday, Frank Zappa, Laurent Garnier, Héroes del Silencio, Matthew Herbert...

Artistes, visions i pel·lícules de signe ben divers que, com apunta Toni L. Querol, «ens ajuden en clau musical a entendre’ns millor com a individus i com a societat, a formular noves mirades crítiques al passat i, potser més difícil, a observar i escoltar atentament el present». Els abonaments ja són a la venda a la web del festival, però no les entrades per a sessions individuals, ja que, com va recordar el director del festival, Uri Altell, es desconeixen encara a hores d’ara les limitacions d’aforament que hi haurà els dies de la mostra. En qualsevol cas, l’In-Edit, sí, torna al cine.