Cine

’Borrar el historial’ i l’ansietat tecnològica

  • El tàndem de directors format per Benoît Delepine i Gustave Kervern compon una brillant sàtira sobre la nostra relació amb la tecnologia per demostrar l’absurd de la vida virtual

’Borrar el historial’ i l’ansietat tecnològica
1
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Benoît Delepine i Gustave Kervern formen una de les parelles més inclassificables del panorama europeu. Fa anys que practiquen la sàtira i l’absurd en programes de televisió d’èxit massiu (com l’informatiu dels guinyols), però en cine aposten per la dissidència ‘outsider’ en el seu vessant extravagant i descarat. El seu fort són els personatges al marge del sistema que es mostren tan patètics com entranyables, com van demostrar en pel·lícules com ‘Louise-Michel’ o ‘Mammuth’.

Ara, a la seva nova obra, ‘Borrar el historial’, encerten a l’hora de parlar de la societat tecnològica des del punt de vista de tots aquests usuaris que pateixen dia a dia la dictadura de l’era virtual.

Problemes quotidians

«Volíem parlar de tots els problemes quotidians relacionats amb aquesta nova manera de comunicar-nos en què ens trobem totalment perduts», expliquen els directors en conversa a través de Zoom. «I també introduir algunes de les nostres obsessions, com el dodo, aquest ocell rar de les Illes Maurici que es va extingir per culpa dels homes».

El paral·lelisme és revelador: pot ser que l’espècie humana no desaparegui, però inevitablement sembla condemnada a entrar en un altre estadi en el qual els contorns de la identitat semblen difuminar-se en un núvol de dades

Els tres protagonistes de la pel·lícula tenen un enemic comú: la seva vulnerabilitat davant les dades que s’emmagatzemen a la xarxa. I, tot i que lluitaran junts per deslliurar-se’n, saben que tenen la batalla perduda. 

Els directors reflexionen sobre aquest desenraonat món en el qual vivim a través d’un humor que ens porta de Jacques Tati als germans Farrelly. A la seva galeria de personatges trobem un suïcida Michel Houellebecq, un xantatgista de vídeos sexuals interpretat per Vincent Lacoste o un repartidor de Glovo al qual dona vida Benoît Poelvoorde. 

Excés d’informació

Notícies relacionades

Delepine i Kervern volien parlar de tots aspectes, des dels més prosaics fins als més existencials, passant pels constants pous d’immundícia que genera les xarxes socials i la nostra exposició en elles. 

«Vivim en un estat d’ansietat permanent i la tecnologia en té molta culpa», continuen. «Abans vèiem les notícies una vegada al dia i ara hem d’estar informats cada minut. Per això puja tant la venda d’antidepressius, a França som els reis en aquest sentit». 

Temes:

Internet Cine