Entre 2015 i 2019

Tan sols el 14% de les pel·lícules són dirigides per dones, segons un estudi

  • L’informe, promogut per DAMA i Netflix, concreta que aquest percentatge baixa al 13% en el cas dels documentals i al 8,5% en el de les sèries

Tan sols el 14% de les pel·lícules són dirigides per dones, segons un estudi
2
Es llegeix en minuts

L’informe ‘Diversitat cultural en la creació audiovisual a Espanya. Diversitat d’autors i d’històries (2015-2019)’ promogut per DAMA i Netflix, reflecteix que en la direcció la participació de la dona «és «encara reduïda», ja que un 14% de les pel·lícules, un 8,5% dels capítols de sèries i un 13% dels documentals són dirigits per dones. L’estudi, elaborat per Javier Carrillo de la Universitat Rey Juan Carlos i Concepción Cascajosa de la Universitat Carlos III, revisa les produccions audiovisuals espanyoles en cine i televisió entre el 2015 i el 2019 i analitza la diversitat en el sector audiovisual tant des de la perspectiva de l’autoria (directors/es i guionistes), com des de les mateixes expressions culturals de naturalesa audiovisual (en pel·lícules, sèries de televisió i documentals).

En el pla de l’autoria, constata l’existència d’una bretxa de gènere en direcció i guió o la concentració generacional en l’autoria en el tram d’edat comprès entre els 40 i 59 anys, ja que el 73% dels directors de pel·lícules i el 87,9% dels directors de capítols de sèries pertanyen a aquesta cohort generacional. En guió, les dades que revela la investigació apunten a un increment del nombre de sèries escrites per dones, que arriba al 27,9%. Per la seva banda, les pel·lícules són escrites per dones en el 13,3% dels casos i els documentals, en un 19%. No obstant, als equips d’autoria mixtos s’arriba, segons l’informe, al 77% en sèries, 24% en pel·lícules i 14% en documentals.

Quant als arguments, l’informe assenyala la presència significativa de la diversitat d’origen racial o ètnic, amb un 14,3% dels protagonistes en pel·lícules i un 10,9% en sèries; la poca presència de personatges protagonistes amb alguna discapacitat (un 2,6% en pel·lícules i un 5,3% en sèries); o la representació menys proporcional dels personatges d’origen rural respecte a la seva presència real en la societat espanyola.

Un programa per a la diversitat

En aquest context, l’entitat de gestió de drets d’autor DAMA i Netflix España han llançat ‘Cambio de plano’, un programa per impulsar la reflexió sobre la representativitat en la ficció audiovisual a Espanya i incentivar la diversitat tant davant com darrere de les càmeres. Així, amb l’objectiu d’augmentar el reflex de la pluralitat de la societat espanyola en les trames i temàtiques audiovisuals, DAMA i Netflix España han posat en marxa el concurs ‘Cuéntanos las historias que nadie cuenta’.

Aquest certamen, que busca també promoure la diversitat en els apartats de direcció i guió, consta de cinc premis amb una dotació econòmica de 6.000 euros i un programa de tutorització per al desenvolupament de cada projecte. El termini per presentar candidatures, iniciat aquest dilluns, finalitza el pròxim 7 de maig.

Notícies relacionades

El jurat valorarà aquelles sinopsis originals relacionades amb el món rural, la diversitat sexual, la diversitat ètnica, la discapacitat i la igualtat de gènere; també tindrà en especial consideració aquelles obres presentades per dones i per creadors menors de 40 anys o majors de 59 anys.

«Hem volgut tenir present una diversitat precisament diversa, perquè moltes vegades és un concepte que se centra en el gènere o en l’ètnia, però també hi ha diversitat en l’edat o en l’entorn rural o urbà en el qual transcorre la història, sent totes importants», ha explicat el president de DAMA, Borja Cobeaga, que ha destacat que tenen clar que «no només importa què s’explica sinó qui ho fa».

Temes:

Netflix Cine Dones