Coronavirus en la cultura

Un concert de Kelsey Lu aconsegueix obrir a Nova York malgrat la pandèmia

  • El local és un dels pocs que s’han obert a la ciutat en els quals el públic acredita una pcr o una prova de vacunació 

  • Mentrestant, les sales de Broadway es mantenen tancades perquè omplir només un 33% de l’aforament no és rendible 

3
Es llegeix en minuts

«Se’m va oblidar com vestir-me... estem utilitzant sabates que no havíem utilitzat en un any, hem estat utilitzant sabatilles esportives durant un any, ¡és emocionant!», va dir Caroline Baron, just abans d’assistir al seu primer espectacle des del començament de la pandèmia a Nova York, fa un any.

Aquesta cineasta, acompanyada de la seva parella i del seu fill adolescent, va entrar divendres amb un gran somriure al «Shed», un centre artístic de Manhattan on s’oferia un concert de l’artista Kelsey Lu. Els 150 espectadors portaven tots una prova de vacunació contra la Covid-19 o un test de PCR negatiu de menys de sis hores.

Alguns esperaven que divendres es fes la reobertura dels grans recintes d’espectacles de Nova York, tancats des del març del 2020. Però el «Shed» va ser un dels pocs grans llocs que es va poder beneficiar de l’autorització del governador de Nova York per reobrir des del 2 d’abril. Això sí, amb una capacitat limitada al 33%, o 150 persones com a màxim.

Aquest lloc, pràcticament nou ja que va obrir el 2019, té avantatges amb què no compten els vells teatres: és una organització sense ànim de lucre, està dotat d’un sistema de ventilació ultramodern i el seu espai és completament modular, cosa que permet adaptar-lo a les condicions de pandèmia, va indicar a l’AFP el seu director artístic, Alex Poots.

«El més important és mantenir viva aquesta cosa preciosa que anomenem teatre, tot i que hàgim de reduir la nostra capacitat de més de 2.000 a 150 persones», va assegurar. Com la majoria d’altres grans sales d’espectacles novaiorqueses, els teatres de Broadway, es mantenen no obstant desesperadament tancats, principalment perquè l’aforament de 33% no és rendible.

L’alcalde de Nova York, Bill de Blasio, va saludar aquest començament de la reobertura, molt simbòlic per a una metròpoli que va deixar de rebre milions de turistes i va perdre l’efervescència que la caracteritzava abans de la pandèmia. «La comunitat teatral significa tant per la ciutat, per la nostra identitat com a novaiorquesos», va declarar després d’assistir –en un teatre off-Broadway – a veure l’obra «Blindness» (Assaig sobre la ceguesa). Un espectacle basat en el llibre homònim de José Saramago, perfecte per a la pandèmia: sense actors, basat en la immersió auditiva i distòpic. El teatre també «representa més de 100.000 milions de dòlars anuals (per a la ciutat), així que ha de tornar per moltes raons», va destacar l’alcalde.

Monòlegs amb èxit

Mentre esperen l’obertura de llocs més prestigiosos, els novaiorquesos poden anar-se’n a riure en unes quantes sales dedicades a l’«stand-up», els monòlegs còmics. Assistir a aquests espectacles, amb una sola persona a l’escenari i els espectadors asseguts en taules, «és com anar a un restaurant», va destacar Emilio Savone, propietari del New York Comedy Club, satisfet d’haver venut totes les localitats disponibles per a aquesta primera nit. Des del tancament de les seves sales el març del 2020, va compensar les pèrdues com va poder amb representacions a terrats d’edificis privats.

Notícies relacionades

No es tracta d’una reobertura espectacular, però s’espera que la tornada a les sales sigui gradual. Ja que, a més, la taxa de contagis de Covid-19 es manté entre 6 i 7% aquests últims dies a Nova York, amb l’arribada de les variants britànica i brasilera i malgrat un important avenç de la campanya de vacunació.

Altres restriccions també van ser aixecades recentment a la ciutat, especialment a restaurants o estadis. «Respecte a la tardor, sí que veiem que s’ha produït un cert despertar» dels espectacles, va dir Poots. «Però dit això (...) crec que seria molt ingenu no pensar que hi ha un risc i que si la pandèmia s’incrementi de manera important, llavors haurem de fer una pausa». Després de més d’un any de tancament, Savone, va assegurar: «Si superem això, serem capaços de lidiar amb el que sigui que pugui passar».

Temes:

Teatre Nova York