CRÍTICA DE CINE

’Josep’: dibuixos contra el feixisme

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

’Josep’

Director:  Aurel

Any:  2020

Estrena:  dimecres, 31 de març del 2021

  ★★★

David Lynch explicava fa molts anys que va començar a dirigir curtmetratges per dotar de so i volum les seves pintures. Una cosa semblant li ha passat al dibuixant francès Aurel, que el desembre passat assegurava haver realitzat ‘Josep’, el seu primer llargmetratge d’animació, com a resposta a la frustració que sentia perquè les seves vinyetes no podien tenir so.

 No és el primer il·lustrador o autor de còmics que passa al cine precisament per atorgar un altre tipus de moviment i so a les seves obres gràfiques. Ni serà l’últim. El resultat ha sigut ben premiat: ‘Josep’ va estar a la preselecció del passat i no realitzat festival de Cannes i ha guanyat els Premis del Cine Europeu i el César francès al millor film d’animació.

Notícies relacionades

 És tant pel que explica com per la manera d’explicar-ho: l’evocació dels camps de presoners espanyols a França, després de la victòria franquista, a través del personatge real de Josep Bartolí, un dibuixant antifeixista.

 El treball amb el so i les veus narratives és bo, tot i que no tan creatiu com per justificar aquest pas de la imatge estàtica al moviment sonor. L’animació té un estil gairebé estàtic en les evocacions del passat i un de més clàssic en el temps present, des d’on es produeix el record. El camp d’Argèles-sur-Mer, tan real i dolorós per als republicans espanyols vençuts, es converteix aquí en una intel·ligent abstracció.