14-M, un any de l’estat d’alarma

Les llibreries independents planten cara al gegant Amazon en la venda digital

Els petits i mitjans comerços independents han obert i reforçat la seva web i s’han unit a plataformes per atraure el client de proximitat.

Les llibreries independents planten cara al gegant Amazon en la venda digital
3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Si fa un any ens haguessin regalat una botiga ‘online’ hauríem dit que no», reconeix Mar Redondo, de la llibreria La Carbonera, del Poble-sec de Barcelona. «Pensàvem que implicaria molta més feina, que tot això de l’enviament era complicat... però amb la pandèmia vam veure que era reinventar-se o morir». Fa dos mesos que amb unes altres set llibreries independents, petites i mitjanes, de Catalunya (Niudelletres, Pebre Negre, La Bookman, La Memòria, A peu de pàgina, La Quatrecantons i Sendak) van obrir un servei de venda digital a les respectives webs i assumeixen que és una fórmula que «ha arribat per quedar-se». Quan fa un any de l’estat d’alarma, és potser el canvi més patent dins el sector del llibre i, en concret, a les llibreries de proximitat, impulsat pel confinament i el tancament intermitent de les botigues físiques per les restriccions sanitàries.

Amb Redondo coincideixen al 100% col·legues com Olga Federico, de La Impossible, a l’Eixample, o Maria Carme Ferrer, de la llibreria Empúries de Girona i presidenta del Gremi de Llibreters de Catalunya. «Nosaltres ens vam posar les piles abans del confinament, ja veníem ‘online’. Però el 2020 vam doblar la facturació per aquest canal –explica Federico–. Teníem clar que com a llibreria hem d’oferir un servei i això passa també per la venda digital i altres serveis de la web, tot i que després el client també vingui físicament. Però la pandèmia ha suposat un punt d’inflexió, ha posat en relleu aquest servei. La gent se n’ha adonat que les llibreries del barri l’oferim, que és pràctic utilitzar-lo i complementa la venda en botiga». 

«Cada dia la venda ‘online’ va millor. Des del confinament, les llibreries independents de seguida van passar d’un 1% o 2% de venda ‘online’ a un 10%. Era una assignatura pendent de moltes petites que abans no s’ho plantejaven. Ara totes veuen que és impossible no tenir web i totes l’estem millorant –confirma Ferrer–. Hi ha clients que també em fan comandes per WhatsApp, Instagram, mail i Twitter. 

Libelista i Todostuslibros.com

Sabedors que, com més visibilitat, millor, a més de web pròpia, molts llibreters independents s’han apuntat a les plataformes Libelista i Todostuslibros.com, que funcionen a tot Espanya i permeten comprar en línia i triar a quina llibreria associada destinar l’import, recollint la comanda a la botiga o a casa. Moltes editorials les enllacen també des de la seva web. Libelista ja n’agrupa 154, gairebé la meitat catalanes. «És un hàbit de compra que es mantindrà. Abans de la pandèmia veníem uns 40 llibres a la setmana però fins al Nadal les xifres han sigut d’uns 250», explica Gerard Almirall, el seu responsable de continguts, que espera un altre repunt de cara a Sant Jordi. Todostuslibros.com, impulsada per CEGAL (la confederació de gremis de llibreters), ja suma 664 llibreries associades.  

«És clar que continuem venent molt més a la llibreria física –diu Redondo, des de La Carbonera–, però en dos mesos amb la botiga virtual ja hem doblat els clients socis, de 100 a 200. Vam començar venent només a Catalunya i ja ho fem a tota la Península i treballem amb Correus per a l’enviament internacional, perquè cada setmana tenim alguna comanda gran que travessa l’Atlàntic». Ells, com Pebre Negre, Sendak o La Quatrecantons, opten per l’enviament sostenible, lliure d’emissions, amb bicicleta o vehicle elèctric, i eviten «explotar treballadors, com pot passar amb Amazon».

L’amenaça d’Amazon

¿Amazon continua sent l’amenaça? «No s’ha esfumat, però si abans de la pandèmia la sensació era que cada vegada ens trepitjaven més terreny ara no deixem d’incrementar les vendes –assenyala la llibretera de La Impossible–. Amb el servei a la web hem arribat a més gent del nostre entorn. Defensem un model més personal i seleccionat, de contacte amb el client, que ens diferencia d’Amazon». 

Notícies relacionades

El mateix opina Ferrer. «A ells els és igual vendre un llibre que una cadira o una tele. Ens diferencia el servei, l’atenció i l’eficàcia com a professionals. I cada vegada més gent opta pel comerç de proximitat com una obligació moral d’ajudar les botigues del barri». També Redondo apel·la a «la consciència» i creu que «es pot competir amb Amazon perquè el preu del llibre és fix». 

Tot i que s’hagin vist beneficiats per l’aturada dels cines, la música en viu, els teatres... esperen que quan aquests tornin a la normalitat els que van (re)descobrir el plaer de llegir llibres, com proven els índexs de lectura del 2020, que van batre rècords, no els tornin a oblidar.

Sant Jordi 2021