Desigualtat

Les dones de la indústria cultural guanyen el 20% menys que els homes

Un informe de la Fundació SGAE dona dades «desoladores» sobre la situació femenina en l’audiovisual, les arts escèniques i la música

Les dones de la indústria cultural guanyen el 20% menys que els homes
2
Es llegeix en minuts

La bretxa salarial de gènere en la indústria cultural és del 19,6%, ja que el salari mitjà de les dones suposa el 80,4% del que reben els homes anualment, segons l’estudi ‘Autores en l’audiovisual, la música i les arts escèniques’ de la Fundació SGAE fet públic aquest dilluns en el Dia Internacional de la Dona.

Així mateix l’informe evidencia que la participació de la dona està encara molt lluny del que seria desitjable en termes de paritat i igualtat i ofereix, segons l’entitat, «dades desoladores» sobre l’activitat econòmica i professional de la dona en els camps de l’audiovisual, les arts escèniques i la música.

Així, la taxa d’atur entre gèneres en el sector cultural es duplica i hi ha un 19,5% de dones «inactives», enfront el 9,3% dels homes, una dada que es contraposa amb el de la pluriocupació, necessària per a la supervivència de la majoria de les autores, segons donar a conèixer l’estudi: el 39,4% de les dones, enfront el 28,9% dels homes.

Dins de la indústria, destaca la presència escassa de les dones en llocs de lideratge: les dones ocupen posicions de jerarquia en un 27,6% dels casos, enfront el 36,8% dels homes.

Més preparades

La baixa presència de les dones en el sector cultural no es correspon amb la seva formació acadèmica. L’estudi ha analitzat la matriculació en els diferents ensenyaments artístics i destaca que el 56,1% de l’alumnat són dones, enfront el 43,9% dels homes. La diferència augmenta entre el col·lectiu autoral de la SGAE, en què el 68,9% de les dones tenen algun títol universitari, màster o doctorat, una xifra que és d’un 48,6% en els homes. La diferència formativa favorable a la dona es dona en tots els grups d’edat.

La conciliació laboral i l’absència de recolzament són, segons aquest estudi, les principals barreres per a la dona. Així, les reticències de l’entorn familiar són més grans, perquè, a la pràctica, elles reben menys recolzament per considerar com a vàlida aquesta alternativa professional (el 76,5% dels homes enfront el 58,7% de les dones).

La casa i la família

Notícies relacionades

A això s’hi suma la confiança escassa en les pròpies possibilitats de la dona (el 60,7% dels homes tenien una gran confiança en les seves possibilitats a l’inici de la seva carrera, enfront, només, del 46,3% de les dones) i la dificultat per a la conciliació laboral: «Mai he estat en una reunió de guionistes en la qual un tio se n’hagi anat corrent perquè tenia dentista amb el nen», destaquen alguns testimonis que recull l’estudi. Malgrat que el seu temps de treball remunerat fora de la llar no és gaire inferior al de l’home, la dona dedica un 45% més de temps a tasques domèstiques i de cura familiar.

Un altre dels aspectes analitzats és el dels guardons: la proporció de dones que s’han presentat a algun premi és similar a la dels homes i també ho és el nombre de concursos que han guanyat o en els quals han rebut alguna menció. No obstant, tenint en compte el pes que la dona té en la SGAE, les dades indiquen que, del total dels premis atorgats, el 85,8% hauria anat a parar a homes i només la resta a dones (16,3%).