Òpera contemporània

El Liceu estrena a Espanya ‘Lessons in love and violence’

  • La partitura de George Benjamin il·lustra una història de desig, homosexualitat i poder amb un biaix inquietant

  • L’obra compta amb llibret de Martin Crimp i una moderna posada en escena de Katie Mitchell

El Liceu estrena a Espanya ‘Lessons in love and violence’
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Una història d’amor entre dos homes. Un rei massa pendent del seu amant i poc de les seves responsabilitats és el punt de partida de ‘Lessons in love and violence’, aclamada òpera contemporània de l’anglès George Benjamin amb un halo inquietant. Aquest divendres, tres anys després de la seva estrena a la Royal Opera House de Londres, arriba per fi a Espanya, al Gran Teatre del Liceu. Es tracta de la nova col·laboració de Benjamin amb el seu compatriota, el dramaturg Martin Crimp, després de ’Written on skin’, òpera aplaudida vista al Liceu fa cinc anys. I compta amb una moderna posada en escena de Katie Mitchell.

«Ens agradaria que el públic no vingués amb prejudicis. Aquesta òpera ofereix una enorme onada de música amb majúscules, una posada en escena de grandíssima precisió, amb grans firmes», va assenyalar en roda de premsa Víctor García de Gomar, director artístic del Gran Teatre. Per a Josep Pons, director musical del Liceu que serà al capdavant de l’orquestra, Benjamin és «un dels absolutament grans» de la història de la música. «Aquesta obra marca el camí de l’òpera del segle XXI. Enllaça amb els grans títols del passat i, sobre la base d’un gran text, s’obre cap a noves propostes estètiques, com al seu dia van fer Mozart, Wagner, Verdi, Debussy i Britten». Per cert, s’han eliminat les quatre primeres files de la platea per guanyar espai per a l’orquestra, ja que, com que els músics de vent no poden tocar amb mascareta, s’han vist obligats a una separació de dos metres en lloc del metre i mig habitual.

Drama isabelí posat al dia

Inspirada en l’‘Eduard II’ de Christopher Marlowe, ’Lessons in love and violence’ parla del desig i el poder. Gran part de l’acció té lloc al llit real. L’òpera gravita no només sobre la relació entre el rei Eduard II (1284-1327) i el seu amant, Piers Gaveston, marcada pel sadisme. També mostra com aquest amor dispara l’ambició d’un cap militar, Mortimer, i d’una reina, Isabel de França, que s’alia amb ell a la recerca d’ajuda per a si mateixa i el seu fill, l’hereu a la corona anglesa. Les lliçons d’amor i violència del títol fan al·lusió al cruel camí cap al tron en una obra que, malgrat basar-se en personatges històrics, es representa amb una escenografia i un vestuari actuals.

Notícies relacionades

‘Lessons in love and violence’ és molt exigent no només a nivell vocal, sinó també a nivell dramàtic, com bé saben els cantants que van estrenar aquesta obra a Londres i que la defensaran de nou a Barcelona: el baríton Stéphane Dégout en el rol del rei, el contratenor Samuel Boden com el seu jove fill, l’actriu Ocean Barrington-Cook, filla del monarca –un paper mut però crucial– i el tenor Peter Hoare com Mortimer, el cap militar de qui el rei sospita que vol arrabassar-li el poder i la dona. Debutaran en els seus rols la soprano Georgia Jarman com a reina Isabel i el baix Daniel Okulitch com a Gaveston, l’amant del rei. Cap d’ells ha actuat abans al Liceu, a diferència dels talents locals com Isabella Gaudí, Gemma Coma-Alabert i Toni Marsol, que completen el repartiment.

Quan acabin les funcions, l’11 de març, el muntatge viatjarà al Teatro Real de Madrid, coproductor amb el Liceu i cinc teatres internacionals més d’aquesta òpera.

Temes:

Liceu