Crítica de cine

‘La excavación’: transcendència embarrada

  • La pel·lícula oneja algunes idees ambicioses, però la seva obsessió pel decòrum la fa mostrar-se tan emocionalment reprimida com els seus personatges

1
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

‘La excavación’

Director  Simon Stone

Any  2021

Estrena  29 de gener del 2021

  ***

Atès que l’arqueologia és una manera de mirar a l’ahir per entendre l’avui i el demà, és lògic que ‘La excavación’ –que recrea una important troballa de restes enterrades a l’Anglaterra rural a les albors de la Segona Guerra Mundial– intenti reflexionar sobre com lidiem amb la idea del temps, la dubtosa fiabilitat de la Història i la fragilitat de l’existència humana. I per a això se centra en dues persones que van exercir papers crucials en aquell esdeveniment: la viuda a la casa de la qual va tenir lloc el descobriment de les restes (Carey Mulligan) i l’home que va ser contractat per treure-les a la llum i a punt va estar de ser esborrat dels annals (Ralph Fiennes).

Notícies relacionades

La pel·lícula oneja algunes idees ambicioses –per què importa exhumar el passat encara que el futur és incert, per què viure a fons el present és essencial per assolir la posteritat– i transcorre convençuda de la seva pròpia transcendència, com deixen clar el seu to eteri, els seus diàlegs solemnes, la seva cinematografia amanerada i la seva autoconscient contenció dramàtica.

Però la vaguetat en el traç dels personatges i algunes subtrames que irrompen sobtades i injustificades li impedeixen assolir la significança pretesa, i la seva obsessió pel decòrum la fa mostrar-se tan emocionalment reprimida com els seus personatges.