Reposició

El Liceu comença l’any amb ‘Les contes d’Hoffmann’

  • Riccardo Frizza lloa l’evolució de l’orquestra del coliseu, que dirigirà en les 10 funcions previstes del 18 de gener a l’1 de febrer a partir de dilluns

  • El tenor John Osborn i la soprano Ermonela Jaho lideren el primer repartiment de l’obra d’Offenbach, que torna amb una onírica producció de Laurent Pelly estrenada al coliseu el 2013

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El Liceu inicia el 2021 amb ‘Les contes d’Hoffmann’, una òpera francesa plena de fantasia, drama i comèdia de Jacques Offenbach amb una onírica producció de Laurent Pelly estrenada al coliseu el 2013. El mestre italià Riccardo Frizza, que ha assumit la direcció musical en substitució de Jordan de Souza –va cancel·lar la seva participació per motius personals–, està encantat de tornar al Gran Teatre on al març l’espera una altra reposició: ‘Otello’, de Verdi. «És la primera vegada des de setembre que dirigiré òpera amb públic a la sala», ressalta Frizza, que a la tardor ha fet més música en ‘streaming’ que mai a causa de la Covid-19.

Dilluns actuarà el primer repartiment, amb artistes com el tenor John Osborn (Hoffmann) i la soprano Ermonela Jaho (Antonia). «Amb ella vam debutar junts al Festival Rossini el 2001», recorda el director, que ha hagut de retallar 10 minuts de la partitura malgrat que les funcions de les 20 h s’han avançat a les 18.30 per complir la normativa del Procicat.

«Els talls no es notaran», promet. «Principalment hem reduït diàlegs i suprimit algunes repeticions musicals». Elena Sancho Pereg (Stella), Olga Pudova (Olympia) i Ginger Costa-Jackson (Giulietta), Marina Viotti (La musa / Niklausse) i Alexander Vinogradov, que adopta diferents rols, completen, entre d’altres, el primer repartiment d’una òpera amb multitud de personatges i una durada que al Liceu ronda les tres hores i mitja amb entreactes inclosos. A diferència del 2013, ara l’escenografia és més oberta i la posició del cor ha canviat lleugerament.

«L’Orquestra del Liceu ha fet un gran pas en els últims anys per convertir-se en una orquestra de gran qualitat. La renovació del conjunt aporta frescor i es nota el treballat tècnic que hi ha al darrere», aplaudeix Frizza, que va debutar al Gran Teatre en la temporada 2005-2006 amb ‘Semiramide’.

Òpera romàntica

Òpera romàntica‘Les contes d’Hoffmann’ és una opera romàntica amb tocs fantàstics basada en contes d’E.T.A Hoffmann. La seva estructura és singular: cada acte té una construcció diferent. Offenbach, conegut per les seves operetes com ‘La Belle Hélène’, va canviar d’estil en aquesta òpera, inacabada perquè va morir un any abans de la seva estrena a l’Opéra Comique de París el 1881. Un poeta maleït, l’Hoffmann del títol, recorda els seus grans amors.

L’òpera inclou ‘Les oiseaux dans la charmille’, ària de coloratura que canta Olympia, protagonista del primer acte. El segon, on apareix la somiadora barcarola ‘Belle nuit, ô nuit d’amour’, està dedicat a Antonia, una jove que canta literalment fins a morir. I el tercer té com a protagonista Giulietta, una cortesana que roba a Hoffman el seu reflex al mirall.

Tot i que el Liceu ha extremat com sempre les mesures i protocols de seguretat, el contacte d’una intèrpret amb una persona externa amb Covid-19 ha obligat a deixar les cantants Adriana González, Nino Surguladze i Rocío Pérez en aïllament preventiu durant els assajos fins al 16 de gener. «Els PCR aquí són constants», recorda Frizza, amb ganes de tornar a connectar amb el públic liceista. Les proves que els intèrprets es fan cada setmana permeten evitar riscos. «El Liceu és un espai segur. Fa goig veure com s’hi treballa però també veure com el públic segueix les recomanacions: no es treu la mascareta i respecta la distància de seguretat».

Notícies relacionades

Lamenta que a Itàlia, el seu país, com en molts llocs d’Europa, només consumeixen cultura a través de l’‘streaming’. «Tot el que arriba a través d’una pantalla és més entreteniment que cultura. No és el mateix anar a veure l’espectacle que veure’l a distància». Ell, com molts directors de teatre europeus, reclama la reobertura de les sales i la cultura en viu. «Hem d’aprendre a conviure amb la situació i reobrir els teatres a Europa. ¿Quin sentit té viure tancats? Al cap i a la fi, als països on s’han tancat els teatres i tota activitat els contagis continuen pujant».

Frizza té altres compromisos a més de concerts i òperes. Entre els seus projectes figura la gravació d’un disc amb el tenor Javier Camarena, que aquest dilluns actua al Palau de la Música.

Temes:

Liceu Òpera