INDÚSTRIA DEL LLIBRE

Penguin Random House compra Simon & Schuster i potencia el seu lideratge editorial

El segell, amb Dan Brown i Stephen King al seu catàleg i propietat de ViacomCBS, serà adquirit per 2.180 milions de dòlars

zentauroepp24189778 icult201125165619

zentauroepp24189778 icult201125165619 / ERIC FEFERBERG

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El grup de mitjans nord-americà ViacomCBS va anunciar aquest dimecres la venda de l’editorial Simon & Schuster a Penguin Random House, filial de l’alemanya Bertelsmann, per 2.180 milions de dòlars (uns 1.800 milions d’euros), superant així l’oferta de New Corp de Rubert Murdoch. Amb aquesta venda es consolida el lideratge tant del grup editorial com del gegant de la comunicació alemany que va començar la seva etapa el 1835 com a editorial de textos teològics. 

Simon & Schuster, que ViacomCBS volia vendre des de principis d’any, posseeix més de 30 segells, compta entre els seus escriptors amb Stephen King, Dan Brown, Bob Dyaln, Doris Lessing, Hunter S Thompson, Ernest Hemingway, Francis Scott Fitzgerald, John Irvingo Thomas Wolfe. Polítics com Donald Trump, Hillary Clinton, Dick Cheney i Jimmy Carter també han format part del seu catàleg.

El grup es va fundar a Nova York el 1924 pels editors Richard Simon i Lincoln Schuster amb una voluntat popular i el seu primer èxit va ser un llibre de mots encreuats. El 1939 va crear la primera editorial de llibres en rústica, Pocket Books, i es va acabar convertint en una de les empreses editorials nord-americanes principals. 

La compra, que encara han d’aprovar les autoritats de defensa de la competència, es tancarà previsiblement l’any que ve.

Notícies relacionades

Bertelsmann, que té participacions en la cadena de televisió RTL, en editorials de llibres i de revistes com Gruner + Jahr i en l’empresa musical BMG, va augmentar el 2017 la seva participació en el grup editorial més gran del món, Penguin Random House, fins a una majoria estratègica del 75%, i a la primavera d’aquest any se n’ha convertit en l’únic propietari. Bertelsmann, que no preveu canvis de directius, pagarà la compra en metàl·lic de mitjans financers propis. 

ViacomCBS, per la seva part, és propietària de les cadenes de televisió CBS, MTV, Comedy Central, Nickelodeon i Showtime i dels estudis Paramount i Miramax. La companyia no considerava una prioritat l’editorial i ja feia mesos que la volia vendre. ViacomCBS projecta utilitzar els diners de l’operació per invertir en les seves prioritats estratègiques, com l’streaming, pagar dividends als seus accionistes i reduir el seu passiu.