21 d’oct 2020

Anar al contingut

LLUNY DE LA PARITAT

Les dones dirigeixen només un de cada quatre espectacles d'arts escèniques

Un estudi analitza la gran desigualtat de gènere que encara hi ha en el món del teatre, la música i la dansa

Les dones dirigeixen només un de cada quatre espectacles d'arts escèniques

El 22% dels espectacles d’arts escèniques programats a Espanya durant la temporada 2018-2019 van tenir autoria femenina i tan sols un de cada quatre muntatges estava dirigit per dones, segons un estudi de l’Associació Clàssiques i Modernes presentat aquest dimecres, 23 de setembre.

«En el món de la cultura i en el pla de les arts escèniques hi continua havent una gran desigualtat», ha afirmat l’escriptora, crítica i presidenta de Clàssiques i Modernes, Anna Caballé, durant la presentació de l’informe ‘¿On són les dones en les arts escèniques?’.

La investigació, de la Fundació Societat General d’Autors i Editors (SGAE) junt amb l’Associació Clàssiques i Modernes, pretén evidenciar que la presència de les dones continua sent inferior a la dels homes en el procés creador de les arts escèniques a Espanya. Per a això analitza un total de 579 espectacles de teatre, dansa, òpera o sarsuela, entre altres arts escèniques, amb gestió estatal o autonòmica que s’hagin estrenat a Espanya entre setembre del 2018 i agost del 2019.

Pobra representació

D’acord amb les dades, el 25% dels espectacles analitzats estan dirigits per dones, un de cada quatre, tres punts per sobre del 22% de la temporada 2015-2016, quan es va realitzar la primera anàlisi de dades en aquest àmbit. A més, les dones només fan el 28% de les versions, adaptacions o dramatúrgies, cosa que suposa un augment d’11 punts respecte al 17% del 2015-2016.

I el 31% de les persones que dirigeixen i/o gestionen els 24 recintes escènics analitzats a l’estudi són dones. «Respecte a la temporada 2015-2016, l’augment ha sigut feble, no sembla un canvi clar de tendència i el preocupant és que no assegura la continuïtat», ha remarcat l’autora i directora escènica Margarita Borja, una de les participants en la presentació.

Entre les dades que aporta l’informe, són especialment alarmants les relatives a la música en les arts escèniques, ja que tan sols el 9% de les composicions les fan dones. En la mateixa línia, els homes són el 96% dels directors musicals davant el 4% de dones al mateix lloc.

Coreògrafes en paritat 

Així mateix, destaca la xifra de coreògrafes, el 53%, ja que és l’única dada que es troba dins de la franja d’equilibri paritari que estableix un mínim del 40% i un màxim del 60%. No obstant, en proporció amb l’alt nombre de dones coreògrafes, no sembla un percentatge just, ha criticat la futura directora artística del Teatre Nacional de Catalunya per a la temporada 2021-2022, Carme Portacelli.

«Veure només el món des d’una visió i des d’una manera és molt pobre», ha afegit Portacelli, per a qui en el dia d’avui les dones continuen sent «invisibles». Per augmentar la presència de les dones, totes les participants han coincidit en la necessitat d’exigir el compliment de la llei d’igualtat i penalitzar, per tant, la falta de paritat en cas que no es compleixi el mínim del 40% de representació femenina.