OBITUARI

Mor Jota Mayúscula: el hip-hop espanyol perd el seu patriarca

El discjòquei, productor i conductor del programa de ràdio 'El Rimadero', mor d'un infart als 48 anys

jota-mayuscula-2020

jota-mayuscula-2020

3
Es llegeix en minuts
Nando Cruz
Nando Cruz

Periodista

ver +

L’edifici del hip-hop espanyol ha perdut la seva columna central. Pioner, discjòquei, productor, mestre i divulgador, costa imaginar com s’hauria sostingut el rap a Espanya sense la ubiqua existència de Jota Mayúscula. Per això, la seva mort a causa d’un infart, aquest divendres, als 48 anys, ha generat unànimes condolences i elogis que ressalten la seva condició d’arquitecte sonor del gènere i, també, la seva predisposició a compartir coneixements. L’eco de la notícia ha creuat l’Atlàntic i fins a Chuck D, líder dels novaiorquesos Public Enemy, ha lamentat la pèrdua d’un ‘discjòquei’ clau  per a la música espanyola.

La mort de Jesús Bibang González arriba només una setmana després que iniciés l’enèsima temporada del veterà espai radiofònic ‘El rimadero’ i estrenés un nou projecte de divulgació musical també a Radio 3, el programa ‘Jammin’.

Jota Mayúscula va emprendre el vol als anys 90 com a discjòquei i productor del primer gran grup del hip-hop espanyol, El Club de los Poetas Violentos, també coneguts com a CPV. Educats musicalment gràcies als discos de hip-hop nord-americà que arribaven a la base militar de Torrejón de Ardoz, van modelar un debut discogràfic que establiria les bases d’un rap seriós, cru i dur. Aquell ‘Madrid zona bruta’ (1994) va ser un cop sobre la taula que va delatar i va enterrar el rap divertit i els productes comercials. Tots els rapers van tornar a la casella de sortida. A més, Bibang, de pare guineà, i el raper Frank T, nascut a Kenya, eren probablement els primers músics espanyols de pell negra que veien molts joves en un país musicalment tan blanc. CPV va ser fa un quart de segle l’avançada d’una escena, la de les músiques urbanes, que començava a mostrar-se permeable a la barreja d’orígens.

Durant anys, CPV va marcar el llistó a superar. Un disc de rap espanyol tenia o no tenia nivell si es podia enfrontar amb els de CPV. Si es podia comparar, sobretot, amb les produccions i els ‘scratches’ de Jota Mayúscula. I així va ser com una després de l’altra, les figures emergents del rap espanyol de finals dels anys 90 i principis dels 2000 van haver de contractar-lo per aconseguir que els seus primers discos sonessin consistents. ¿Qui va firmar tots els scratches del ‘Hecho es simple’ de 7 Notas 7 Colores? Jota Mayúscula. ¿Qui va gravar i va barrejar el ‘Lujo ibérico’ de Mala Rodríguez. Jota Mayúscula. ¿Qui va obrir els seus estudis + Graves Producciones perquè SFDK gravés ‘Siempre fuertes’? Parlem dels debuts més rellevants del rap espanyol d’aquella època. Faltaria afegir el ‘Genios’ de Violadores del Verso, ¿no? També allà va ficar cullerada Jota Mayúscula.

Conseller i divulgador

Notícies relacionades

El gran conseller del rap espanyol va publicar un grapat de discos en solitari al marge de CPV. Però si per alguna cosa se’l recordarà és per la seva tasca com a divulgador al programa de Radio 3 ‘El rimadero’. Des de 1998, just l’any en què CPV va publicar el seu últim disc, ‘Grandes planes’, Bibang va donar l’alternativa a centenars i centenars de joves rapers. El seu programa va ser l’aparador de referència per a diverses generacions de b-boys i b-girls en una època en què la possibilitat de llançar-se i autopromocionar-se des d’internet era pura ciència-ficció. Durant anys, milers de joves es reservaven un parell d’hores de la matinada de dissabte a diumenge per escoltar les novetats que portava Jota Mayúscula.

Jota Mayúscula és l’home que sempre va estar allà. Un dels components de Violadores del Verso, el raper Sho-Hai, llançava avui a les xarxes socials el missatge més breu i rodó. «Descansa en pau. Gràcies per tot». Precisament en la portada del debut en solitari de Jota Mayúscula, aquell ‘Hombre negro soltero busca...’ de (2000), cridava l’atenció un adhesiu del ‘Genios’ de Violadores del Verso enganxat al seu maletí de vinils. I és que Jota Mayúscula sempre va ser un home d’equip, d’escena. El hip-hop espanyol perd el pilar sobre el qual s’ha sustentat tot un ecosistema musical durant més de dues dècades. Molts rapers espanyols s’han quedat sense aquesta persona a qui trucar i demanar consell.

Temes:

Obituaris