UN CURS MARCAT PER LA COVID

Focus: un raig de llum per a la temporada teatral de tardor

Entre les estrenes destaca 'Els dies d'ahir', una obra de Jordi Casanovas sobre la turbulenta tardor del 2017 a Catalunya

esperando-a-godot

esperando-a-godot / MIGUEL ANGEL DE ARRIBA

5
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La temporada de Focus arrenca el dia 15, però Begoña Alberdi, la soprano que durant tot el confinament va oferir des del seu balcó una ària d’òpera diàriament, va ser la primera artista en actuar al Romea. Ho va fer cantant ‘O mio babbino caro’, com a símbol de tots els artistes que amb el seu talent van animar la gent en els pitjors moments. Per això Focus la va convidar a inaugurar la seva nova temporada, per aportar esperança d’un futur millor amb una programació rica i variada, amb obres per a tots els gustos, des d’espectacles familiars a obres de nova creació i grans clàssics.

Compromís, aliances, risc i confiança són els quatre eixos fonamentals per reprendre el pols i recuperar la il·lusió després d’un ‘annus horribilis’. Daniel Martínez, president del Grup Focus, va  parlar clar en la presentació de la temporada, amb la impressionant imatge d’una biblioteca projectada darrere seu, extreta del muntatge sobre Ciceró que va protagonitzar Josep Maria Pou. «Per damunt de tot ens mou l’anhel de tornar a veure i a viure el teatre. Sentir els aplaudiments i omplir les butaques és vital en tots els sentits» va destacar Martínez abans d’apuntar que, per a això, es necessiten unes «condicions imprescindibles», esperant que l’aforament del 50% que estipula actualment el Procicat a Catalunya pugui augmentar fins al 75%. 

«El balanç de l’última temporada és una catàstrofe», va confessar. Focus ha registrat tres milions d’euros de pèrdues. Malgrat la situació actual i els molts condicionants, com «la lògica i oportunitat de les decisions polítiques» i la «gravíssima erosió econòmica», Focus no es rendeix. «Aquest ofici no resulta mai fàcil, però continuarem arriscant», va afegir César Martínez, el relleu al capdavant de l’empresa, demostrant el seu ferm compromís amb la creació de qualitat. Sense ell difícilment haurien aconseguit vendre 5.200 ‘tíquets confiança’, entrades que la gent va comprar sense saber què programarien els teatres de Focus: Romea, Goya, Condal i La Villarroel.

25 estrenes absolutes a BCN

Per animar als espectadors, es posarà en marxa el primer abonament per a les seves quatre sales, que programaran 45 espectacles en total:  25 estrenes absolutes a Barcelona, 9 produccions pròpies, 8 coproduccions i 28 muntatges aliens a la productora. «Continuarem treballant pel teatre, per la cultura, per Barcelona» va assenyalar Daniel Martínez, que va criticar l’actitud dels polítics, «capaços de dir que la cultura és un pilar bàsic de la recuperació social mentre estigmatitzaven els teatres impedint-ne l’activitat». 

També va denunciar «la progressiva pèrdua de puixança» de la capital catalana. «Barcelona està tocada. L’activitat cultural ha passat de ser frenètica i envejable a acomodatícia i gris»,però creu que som a temps de recuperar pistonada si se sap aprofitar de la «concentració a la ciutat de talent teatral, audiovisual, editorial, musical i d’arts plàstiques».  Com han demostrat Adetca, Faeteda i Actúa Cultura, la unió és imprescindible per resistir i avançar.  «I la història demostra que l’aliança publicoprivada sempre ha potenciat les immenses capacitats d’aquesta ciutat».

‘Pedro Páramo’ i ‘Paraíso perdido’

En la programació hi ha moltes reposicions i un 95% d’obres que no es van poder estrenar a causa del tancament de les sales la temporada passada, com ‘Puertas abiertas’, d’Emma Riverola,  que protagonitzarà Cayetana Guillén Cuervo. Hi ha molta varietat en la programació, amb clàssics com ‘El rey Lear’, de Shakespeare, a càrrec d’Atalaya Teatro, i ‘Esperando a Godot’, de Beckett, amb Pepe Viyuela i Alberto Giménez com a protagonistes. I dues apostes per textos cèlebres no escrits per a l’escena. D’una banda, ‘Pedro Páramo’, adaptació d’una obra clau de la literatura llatinoamericana de Juan Rulfo dirigida per Mario Gas, que unirà Pablo Derqui i Vicky Peña. I d’altra banda, ‘Paraíso perdido’, basat en el poema de John Milton, adaptat per Helena Tornero i dirigit per Andrés Lima. Totes dues es veuran al Romea.

Les dues són nous projectes on Focus és productor, com també ho és a ‘La cabra, o qui és Sylvia?’ obra que al seu dia va interpretar i va dirigir Josep Maria Pou en un premiat muntatge. La Villarroel estrenarà ara una nova producció dirigida per Ivan Morales amb un repartiment de gran volada: Jordi Bosch, Emma Vilarasau, Jordi Martínez i Roger Vilà. ‘Golfus de Roma’ i ‘Asesinato en el Orient Express’, amb Eduard Farelo com a inspector Poirot, completen les noves produccions de Focus per a aquest 2020-21.

Notícies relacionades

‘El dies d’ahir’, un viatge emocional i polític a la turbulenta tardor del 2017 que retrata els cinc dies clau del procés independentista, promet. La firma l’aclamat dramaturg Jordi Casanovas (‘Jauría’, ‘Valenciana’, ‘Vilafranca’) i reflecteix l’esdevingut en la nostra història recent a partir de l’ocorregut en una família. El portarà a escena Ferran Utzet a La Villarroel amb un destacat repartiment. Allà també s’estrenarà ‘Classe’, una obra del polifacètic escriptor britànic Philip Ridley sobre l’educació dirigida per Pau Carrió que interpretaran per Pol López, Pau Roca i Carlota Olcina. I el nou de Cesc Gay, ‘53 diumenges’, una comèdia familiar, arribarà al Romea el desembre amb un pòquer d’actors: Pere Arquillué, Marta Marco, Àgata Roca i Lluís Villanueva. 

Reposicions

És necessari més que mai omplir els teatres. No és estrany que abundin les reposicions amb títols com ‘Cinco horas con Mario’, monòleg interpretat per Lola Herrera que torna al Goya al novembre després d’esgotar localitats en la seva última visita i ‘El pare de la núvia’, una comèdia protagonitzada per Joan Pera que tornarà al Condal al desembre. També  es recupera, amb una renovada producció i repartiment el musical ‘Pegados’ al Goya.

Emotiu retrobament

La productora privada barcelonina més gran va reunir en la presentació actors i directors que aviat tornarem a veure a sobre les taules en muntatges dels teatres Romea, Goya, Condal i La Villarroel. Tot i que els nous protocols de seguretat van impedir assistir presencialment a tots els que solien acudir a l’acte, va ser emotiu retrobar-se al Romea amb Jordi Bosch, Emma Vilarasau, Clara Segura, Bruno Oro, Pol López, David Selvas, Albel Folk, Iván Morales, Vicky Peña i Mario Gas. Tots eren a la platea, amb mascareta i respectant la distància física de seguretat. També hi va assistir Cesc Casadesús, director del festival Grec que va donar el primer i valent impuls important a les arts escèniques, així com representants de cultura de la Generalitat i de la Diputació, no així de l’ajuntament.

Temes:

Teatre Focus