L'Auditori es veu obligat a retocar la seva programació

Cauen del cartell obres de grans dimensions a conseqüència de la pandèmia

zentauroepp52624357 icult200904170306

zentauroepp52624357 icult200904170306 / Jorge Gil

2
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

L’allau d’espectacles musicals que inclou cada any la temporada de l’Auditori de Barcelona amb els seus diferents cicles s’ha vist minvada per precaució. I per totes les implicacions que imposa la pandèmia, tant en desplaçaments d’artistes com pel que fa a quarantenes, al distanciament sobre l’escenari, a l’actual reducció del 50% de l’aforament i a la implantació de les necessàries mesures sanitàries.

Amb la renovació d’abonaments en marxa des del juliol i les entrades a la venda a partir de dilluns, l’ambiciosa oferta presentada al juny i que arrenca el 17 de setembre amb una biennal de quartets cambrístics ha hagut de retocar-se per evitar cancel·lacions d’última hora. Així ho anunciava Robert Brufau, director d’aquest equipament cultural en què s’integren la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i la Banda Municipal, entre altres conjunts; s’ha hagut de prescindir, per exemple, dels dos grans esdeveniments amb els quals a primers d’octubre començava la temporada de l’orquestra, la ‘Simfonia Turangalila’ de Messiaen, que havia d’haver sigut el primer dels programes de l’OBC, així com l’òpera ‘Fidelio’ de Beethoven, que celebrava el 250è aniversari del compositor.

«Mantenir el previst era inviable», va afirmar Brufau a aquest diari. Els canvis s’han hagut de fer perquè calia ajustar la durada dels programes, que s’han de fer sense pausa, «com a màxim entre 50 i 70 minuts de música. S’hi uneix l’obligat distanciament social sobre l’escenari, que impedeix obres per a grans conjunts, i s’opta per plantilles de fins a 60 músics com a màxim. Per això hi ha repertoris que no pots plantejar-te i hi ha hagut programes en els quals hem pogut mantenir alguna obra i retocar la resta. Finalment, ha influït l’agenda dels artistes, perquè han caigut gires, a més de la dificultat en els desplaçaments i les possibles quarantenes». Però fins i tot en l’àmbit local ha calgut replantejar activitats com la del servei educatiu, «ja que no podem fer una segona funció d’una obra sense abans desinfectar les instal·lacions, cosa que limita aquestes activitats».

El director de l’Auditori, en tot cas, es va mostrar «content» perquè s’ha pogut mantenir gran part de les propostes amb programes i formats alternatius amb una àmplia presència d’artistes locals, a la qual cosa s’uneix el llançament d’Auditori Digital, la plataforma de ‘streaming’ i vídeo sota demanda que permetrà disfrutar a casa dels concerts d’aquesta tardor.

Notícies relacionades

En tot cas, es continua comptant amb grans noms en una tardor que es preveu convulsa. La Banda Municipal començarà el seu curs el 6 d’octubre amb el primer dels nou programes que revisarà durant la tardor amb la presència de solistes locals, com la soprano María Hinojosa o el pianista Ignasi Cambra. En l’apartat dedicat a la Música Antiga destaca la presència de Jordi Savall, que canvia el programa anunciat per dirigir música de Charpentier amb Le Concert des Nations i la Capella Reial de Catalunya. Daniel Barenboim serà una de les estrelles de la temporada cambrística, qui torna en una coproducció amb BCN Clàssics per interpretar les ‘Variacions Diabelli’ de Beethoven.

Les músiques modernes o el jazz continuen sense més alteracions, tot i que s’ha cancel·lat l’actuació de l’australiana Courtney Barnett. En canvi sí que podrà estrenar-se ‘White’, de Pablo Carrascosa, un encàrrec de l’Auditori que es va cancel·lar el curs passat i que veurà la llum el 12 d’octubre en les Sampler Series.

Temes:

Auditori Música