QUÈ PODEU FER AVUI A BARCELONA

Tornen les sessions de Cinema a la Fresca al Castell de Montjuïc

Els primers dies oferiran 'Paràsits', 'Relatos salvajes', 'Érase una vez en Hollywood' o 'Puñales por la espalda'

salam gespa fresca

salam gespa fresca

5
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

El Castell de Montjuïc s’està convertint en el nou centre lúdic de l’estiu nocturn barceloní. Si fa poc comentàvem que de dijous a diumenge se celebren els concerts de Sala BCN al seu pati d’armes, des d’avui de dilluns a dimecres, un altre racó d’aquest edifici històric acollirà un altre habitual de l’estiu, el cicle Cinema a la Fresca, que tindrà lloc al fossat de Santa Eulàlia. Com de costum, les projeccions aniran precedides per una actuació musical.

 

 

En aquesta edició especial, el terreny estarà dividit en espais de dues localitats (que es podran reservar amb o sense gandules, 15 i 21 euros, respectivament), tota la venda serà anticipada i l’aforament es reduirà a la meitat per mantenir les mesures de seguretat. Les portes s’obriran a les 20 hores, el concert s’iniciarà a les 20.45 i la pel·lícula (sempre en VOSE), a les 22 hores. Una vegada conegudes totes les condicions acomodem-nos per disfrutar de sessions formidables.

 

 

Un inici amb dues pel·lícules salvatges

Per començar aquests tres primers dies actuarà el grup The Monkey Men, una banda composta per vuit membres amb una secció de vent i la potent veu de Julien Chetcuti, que ens posaran en situació amb la seva barreja de swing, blues i rock and roll dels anys 40 i 50. I la inauguració tindrà lloc avui amb la que, sens dubte, s’ha convertit a la pel·lícula de l’any, la cinta sud-coreana Paràsits (2019), que va fer història en els Oscar. Explica els tripijocs d’una família humil que aconsegueix entrar a treballar a casa d’un matrimoni ric amb una filla. Però un fet inesperat amenaça la seva nova i privilegiada situació. Durant la primera part és una comèdia dramàtica sobre la manipulació de les persones, mentre que en la segona es produeix un gir i es converteix en un film d’intriga i gairebé de terror. Una faula social i moral magistral que sorprèn i inquieta.

 

 

Demà dimarts ens espera un altre títol contundent, l’argentina Relatos salvages (2014), una comèdia negra estructurada a través de sis històries curtes sobre altres tants personatges amb un tema predominant: la venjança. En el repartiment, un autèntic dream team d’actors argentins encapçalat per Ricardo Darín, Leonardo Sbaraglia i Darío Grandinetti. Explica com persones anònimes, a causa dels múltiples problemes que ens sotgen en aquests temps de crisi, decideixen donar una cop de puny a la taula, passar-se a l’altre costat de la llei i prendre la justícia pel seu compte. De les coincidències entre els passatgers d’un avió a un casament amb sorpreses passant per una enganxada automobilística i un indignat que s’enfronta a la burocràcia. Tan irònica com, de vegades, cruel. Imprescindible.

 

 

De Tarantino a una paròdia d’Agatha Christie

I aquest dimecres ens retrobarem amb un habitual d’aquest cicle, Quentin Tarantino amb la seva última obra, Érase una vez en Hollywood (2019), el seu particular homenatge al cine de finalitats dels 60 representat per dos guaperes, Leonardo DiCaprio i Brad Pitt, els qui donen vida a un actor i el seu doble per a les escenes d’acció, que també és el seu millor amic, el seu xòfer i qui li soluciona tota mena de problemes. Paral·lelament, el director ofereix la seva pròpia lectura dels successos que van viure el cineasta Roman Polanski i la seva dona, l’actriu Sharon Tate. Una excel·lent recreació de l’època, amb reconstrucció d’escenaris, vestuari i pentinats i fragments de pel·lícules o sèries antigues en què s’ha incrustat digitalment els actors actuals. A diferència dels seus altres títols, la ració de sang habitual en el cine de Tarantino aquí és molt escassa i es concentra en el tram final.

 

 

La setmana que ve la música estarà a càrrec de Veraméric, un grup de jazz format per la saxofonista i cantant Eva Fernández juntament amb la pianista Lucía Fumero, acompanyades pel baix de Martín Laportilla i la bateria de Juan Berbín. Ens proposaran una selecció de cançons, majoritàriament clàssics llatinoamericans però versionats en clau de jazz. Aquest dilluns 27, la sessió prosseguirà amb la divertida Puñales por la espalda (2019), una enginyosa cinta d’intriga que combina la pregunta clàssica de les novel·les d’Agatha Christie (¿Qui és l’assassí?) amb l’humor i molts girs inesperats. Un famós novel·lista apareix mort a la seva mansió i un detectiu és contractat per resoldre el cas, però resulta molt complex, ja que tots els sospitosos tenien els seus motius per assassinar-lo. El film, dirigit per Rian Johnson (‘Looper’, ‘Star Wars: Els últims jedi’), lluu un repartiment imponent amb noms com Daniel Craig, el capità Amèrica Chris Evans, veterans com Jamie Lee Curtis, Don Johnson i Christopher Plummer, així com la hispanocubana Ana de Armas, que va ser candidata al Globus d’Or per la seva interpretació.

 

 

Una gran pel·lícula catalana i un clàssic literari

El dimarts 28 presentaran una de les millors pel·lícules espanyoles de la temporada passada, la catalana Els dies que vindran (2019), la tercera cinta del realitzador Carlos Marqués-Marcet (‘10.000 km.’, ‘Terra ferma’) que torna a estar interpretada pel seu actor fetitxe, David Verdaguer, i la seva parella en la vida real, María Rodríguez Soto, i que juga amb la realitat i la ficció. Tots dos interpreten un advocat i una periodista que tindran un nadó. Es veuran sotmesos a múltiples eleccions i la seva relació també haurà de passar la prova. La idea del film va sorgir quan els actors van saber que tindrien un nadó i van accedir a documentar la seva experiència real però ficant-se a la pell de dos personatges de ficció per poder mantenir les distàncies. Resulta molt fresca i espontània i els qui hagin sigut pares podran recordar els dubtes i anècdotes d’aquell moment. És una celebració de la vida concebuda com un petit miracle i els canvis de tot tipus que provoca en les vides dels afectats.

 

Notícies relacionades

 

Per tancar la programació d’aquestes dues primeres setmanes, un altre títol recent, l’última versió de Mujercitas (2019), que va firmar l’actriu Greta Gerwig. És l’adaptació del clàssic literari de Louisa May Alcott amb la seva actriu fetitxe, Saoirse Ronan (Expiació), Emma Watson (Harry Potter), Florence Pugh (Lady Macbeth) i dues de secundàries de luxe com Laura Dern i Meryl Streep. Durant la guerra de Secessió, les quatre germanes d’una família intenten tirar endavant amb la seva vida i totes elles tenen inquietuds artístiques: la literatura, el dibuix o el piano. El film narra les seves aventures amoroses combinant el present amb el passat. És una versió molt acadèmica a què no se li poden posar peròs, sembla britànica, tot és elegant i perfecte: els decorats, el vestuari, la interpretació o la deliciosa banda sonora d’Alexander Desplat. Les seves principals aportacions són jugar amb salts temporals, incorporar fragments d’altres novel·les de l’autora i un toc una mica més feminista. Sis títols formidables per disfrutar de les nits a l’aire lliure. En un pròxim article repassarem la resta del cicle. Com diuen a les pel·lícules: «To be continued... (Continuarà...)»

Sala Montjuïc: Cinema a la Fresca

Lloc:  Castell de Montjuïc (carretera de Montjuïc, 66).

Horaris:  dilluns a dimecres, a partir de les 20 hores.

Preu:  de 15 a 21 euros (entrades dobles).

Més informació:  www.salamontjuic.org