FILMACIÓ D'UN CLÀSSIC

'Hamilton' salta de Broadway a les nostres pantalles

Disney+ estrena demà, divendres, la versió filmada del ja mític musical de Lin-Manuel Miranda sobre els pares fundadors dels Estats Units

zentauroepp53940746 icult200630181205

zentauroepp53940746 icult200630181205

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Qui més, qui menys ha sentit parlar de ‘Hamilton’, el musical sobre els pares fundadors dels Estats Units amb ritme hip-hop. Però en realitat, no són tants els que s’han pogut permetre veure’l, i molt menys en una versió amb gairebé la integritat del seu repartiment original. Tot això canviarà quan demà, divendres, dia 3, la versió filmada d’aquest fenomen cultural –distingit amb el Pulitzer de drama i el Tony al millor musical al 2016– aterri a Disney+.

L’obra escrita, composta i protagonitzada per Lin-Manuel Miranda ja va cridar l’atenció fins i tot en la primera versió, una encarnació més modesta a l’Off-Broadway, el 2015. No podia ser de cap altra manera. ‘Hamilton’ no era el primer musical sobre els pares fundadors: el 1969 es va estrenar ‘1776’, amb cançons de Sherman Edwards i llibret de Peter Stone. Però sí que era el primer en què els estadistes esmentats eren interpretats per actors negres i llatins, en un recordatori que els Estats Units són de tots, com van recordar quatre senadores demòcrates a Donald Trump l’estiu passat.

‘Hamilton’ arriba, per fi, a una gran quantitat de públic en un estiu tristament emblemàtic per a les relacions racials als Estats Units. Durant els últims cinc anys, el missatge integrador, progressista i inspirador de l’obra no sembla haver arrelat del tot al país, però ¿i si aquesta versió filmada ho aconseguís? Somiar és gratis. Un mes de Disney+ costa 6,99 euros.

De síndrome de Stendhal

Hi ha una cosa en què aquesta versió filmada guanya la vivència real: a més de filmar dues representacions amb nou càmeres disposades per tot el teatre, l’equip del film, capitanejat per Thomas Kail (també director del muntatge escènic), va capturar de prop, de forma exclusiva, 13 dels 46 números, cosa que permet a l’espectador acostar-se als rostres dels actors, gairebé ballar entre aquest repartiment celestial.

Notícies relacionades

Això permet experimentar amb, si és possible, encara més intensitat un espectacle que no és només política, sinó també passió amorosa. Del tresorer Alexander Hamilton s’explica –o es canta– tant la vida oficial com la personal: el quadrilàter en què es fica amb la seva dona Eliza (Philippa Soo), la seva cunyada Angelica (Renée Elise Goldsberry) i la seva amant Maria Reynolds (Jasmine Cephas Jones).

Les balades R&B que sorgeixen d’aquestes relacions són elèctriques: la primera síndrome de Stendhal arriba amb ‘Helpless’, en què Soo sembla basar-se en Beyoncé per a les seves cadències mig cantades, mig rapejades. Durant tota l’obra, es ret homenatge al llegat de Broadway mentre es recuperen frases, ganxos i elements clàssics de la música negra recent. És un musical com no n’hi ha cap altre. Abracin-lo en la distància.