CRÍTICA DE CINE

'Victory day': el trauma és una festa

Sergei Loznitsa deixa que l'espectador deambuli per les imatges de 'Victory day' com un visitant més del parc Treptower de Berlín

zentauroepp53220892 icult200424124008

zentauroepp53220892 icult200424124008

1
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Victory day  ★★★★

Direcció:  Sergei Loznitsa:

Títol original:   ‘Den pobedy’

País:  Alemanya / Lituània

Durada:  94 minuts

Any:  2019

Gènere:  Documental

Estrena:  23 d’abril del 2020 (Filmin)

Cada 9 de maig, a diversos països –especialment els que van pertànyer a la Unió Soviètica o a l’Europa comunista– es commemora la victòria de l’Exèrcit Roig sobre els nazis a la segona guerra mundial. Sorprenentment, l’esdeveniment se celebra també a diferents punts de Berlín. I un d’aquests, el parc Treptower, és l’escenari on l’ucraïnès Sergei Loznitsa col·loca estratègicament la seva càmera per capturar la multitud.

Notícies relacionades

A través d’ella contemplem qui porta uniformes i vestits típics, qui fa incomptables ‘selfies’, qui fa onejar banderes i qui pronuncia discursos. Veiem adolescents que practiquen coreografies marcials, àvies que porten velles fotos de soldats, grups d’amics que beuen vodka i canten cançons tradicionals mentre altres assistents fan cua per acostar-se al monument que recorda els soviètics caiguts en combat i un home, òbviament ebri, que porta una samarreta estampada amb un bust de Putin que recorda ‘Terminator’. Al parc coincideixen ‘motards’, grups escolars, veterans de guerra i turistes per formar un embolic d’actituds, tendències polítiques i ideologies.

Immersió total

Loznitsa deixa que l’espectador deambuli per les imatges com un visitant més, que senti fragments d’àudio i trossos minúsculs de converses i arengues. Per moments, la pantalla s’omple fins a tal punt de gent que es converteix en un mer garbuix de formes i colors, i tot això és capturat de la manera més austera. A la pel·lícula no hi ha veus en ‘off’, ni bustos parlants, ni música que no sigui diegètica, ni cap tècnica que obstaculitzi la nostra immersió. I aquesta aposta formal no és l’únic punt de connexió entre ‘Victory day’ i una altra no-ficció recent de Loznitsa, ‘Austerlitz’ (2016), en què va documentar el turisme comercial als camps de concentració alemanys; a les dues pel·lícules l’important no és el que els assistents commemoren, sinó quins són els seus veritables motius per fer-ho. Sobre el paper una oportunitat per plorar els que van morir a la guerra, la cita de Treptower es revela en canvi com una elegia per la pèrdua de la identitat soviètica, i com una aterridora celebració del nacionalisme més fanàtic.