CULTURA DE QUARANTENA

Portades de discos clàssiques tunejades per a temps de coronavirus

Parlem amb els dissenyadors que estan modificant imatges icòniques per ajustar-les a la nova realitat

zentauroepp53006837 icult200402165906

zentauroepp53006837 icult200402165906

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Avui dia no importa el que facis, escoltis o vegis: tot recorda el coronavirus. Si en una pel·lícula, dos vells coneguts s’estrenyen la mà, l’esglai és gairebé instantani. ¿En què estan pensant aquest parell de guillats? Les imatges de ciutats en plena ebullició ens poden produir tanta nostàlgia com inquietud. Almenys ara per ara, la distància social és la nova norma, i és pel bé de tots.

L’espanyol Paco Conde i el brasiler Beto Fernández, cofundadors de l’agència creativa Activista, amb seu principal a Los Angeles, volien fer alguna cosa per ajudar a entendre-ho. «Una cosa simple, visualment atractiva i positiva», ens precisa Conde. I així va sorgir el projecte ‘6 feet covers’, col·lecció de redissenys de portades de discos icònics. Està molt bé formar part d’una banda, però ara mateix la camaraderia (amb els teus i amb tothom) passa per allunyar-se una mica i deixar els sis peus, o 1,8 metres, de rigor.

Tapa de ‘(What’s the story) Morning glory’ d’Oasi, i la seva adaptació als temps del coronavirus segons Activist.

Així és com llueixen ara els membres de Pet Shop Boys, Simon & GarfunkelBlondieQueenFleetwood Mac, Kiss i AC/DC, entre d’altres, en una col·lecció d’imatges que està donant la volta al món; fins i tot membres dels grups homenatjats, com Mick Fleetwood i Paul Stanley, les estan compartint. Icòniques portades de discos («totes havien de ser instantàniament reconeixibles») es converteixen, en mans d’Activista, en perfectes gags visuals: mireu les de N.W.A. o Oasis i intenteu no deixar anar una rialla, una cosa ara mateix tan necessària.

El treball de redisseny no va ser cap broma. Entre les imatges més difícils de retocar hi va haver la del ‘Combat rock’ de The Clash (1982), per a la qual van haver de crear extremitats extra: en l’original no es veien les cames de cap. «Vam haver de buscar imatges de gent d’aquell mateix període amb posicions similars per fer la composició», explica Conde. «En algun cas hem utilitzat dues imatges diferents per compondre les parts del cos que faltaven en la foto original».

El retoc d’imatges pop per als dies de coronavirus comença a ser tot un corrent. «En els últims dies, artistes i dissenyadors de diferents llocs del món s’estan unint al projecte ‘6 feet covers’ amb els seus propis redissenys, cosa que ens encanta. Com més siguem, més lluny arribarà el nostre missatge», diu Conde. En el seu temps lliure («que no és gaire»), planegen continuar portant noves remodelacions germòfobes. 

La guerra mundial pel paper higiènic

A l’altre extrem del mapa, a Austràlia, el famós dissenyador Kobe Abdo, àlies Bosslogic, ha ofert la seva pròpia visió de com haurien de ser ara les portades de discos. Ell no ha distanciat membres de grups, sinó que directament ha eliminat els artistes de les portades. ¿Per recordar-nos que tots hauríem d’estar tancats a casa i no fotografiant-nos per llocs? «Bé, en realitat per descriure el buit que sentim ara mateix». Aquest cap va tardar «tot un dia» a buidar la portada d’‘Everybody’, del raper Logic, superpoblada il·lustració sota l’influx de ‘Les noces de Canà’, de Veronese.

Aquest mateix procés de buidatge l’ha fet servir en pòsters de l’Univers Cinematogràfic de Marvel o en la pròxima pel·lícula de James Bond: eliminar els herois de l’acció. Com que aquest antic mestre del ‘fan art’ ja ha col·laborat oficialment amb Marvel, segurament no ha tingut cap problema legal.

Notícies relacionades

D’altra banda, també ha cuinat una versió del pòster d’‘E.T. L’extraterrestre’ en la qual Elliott, lluny de voler tocar el dit lluminós del seu nou amic, fa el gest de ‘stop’ amb la mà. ¿Aquesta seria la sort d’E.T. si arribés ara a la Terra? ¿Ni un gram d’amistat? «El que passaria ara és que el trobarien de seguida i per culpa de les xarxes seria ‘trending topic’», diu Bosslogic entre rialles.

Però potser l’obra mestra d’aquesta remesa de creacions siguin els pòsters de ‘Guerra mundial C’, una versió de ‘Guerra mundial Z’ en la qual les multituds arrasen a Costco, la cadena nord-americana de supermercats, i les piràmides humanes es generen en la lluita per l’últim rotllo de paper higiènic. «Necessitem humor», diu Abdo. «Sé que la situació és seriosa, però necessitem ser capaços d’evadir-nos del dolent i deixar que entri una mica d’alegria. Això és el que intento portar al món cada dia».