PALMARÈS

L'Americana Film Fest corona al quebequès Denis Côté

El jurat es decideix per la seva 'Antología de un pueblo fantasma' a la secció de troballes de festivals

zentauroepp52704078 icult200309175412

zentauroepp52704078 icult200309175412

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’activitat divulgativa de l’Americana Film Fest, el festival de cine independent nord-americà de Barcelona, es començarà a estendre ben aviat més enllà de les dates de l’esdeveniment: dels seus creadors n’ha arribat recentment Flamingo Films, distribuïdora que ja ha portat títols als festivals de Sant Sebastià i Sitges, i que aviat hauria d’enfortir la seva presència en sales comercials.

Un d’aquests títols és ‘Antología de un pueblo fantasma’, present a l’Americana perquè Quebec també és Amèrica del Nord. El mesclador de gèneres Denis Côté, conegut dels festivals locals (va ser protagonista de la retrospectiva del D’A el 2014), va ser aquí presentant la seva última pel·lícula, però no es va quedar prou dies per agrair, ahir diumenge, que el jurat de la crítica de l’Americana la considerés la millor de l’apartat Tops, una selecció del millor d’altres festivals. Va enviar un simpàtic vídeo, des de Madrid, mig embolicat en una bufanda del Barça.

El jurat compost per Xavi ArnaizLlorenç Esteve i Albert Galera també va concedir un parell de mencions especials; una al (potser massa autoindulgent) retrat del poeta fumeta ‘The beach bum’, de Harmony Korine, i una altra a ‘Honey boy’, de la qual van destacar tant el guió semiautobiogràfic escrit per Shia LaBeouf com la direcció de Alma Har’el.

Per la seva banda, el jurat jove de la Casa del Cine es va quedar amb la inclassificable (o indecisa) ‘Swallow’, de Carlo Mirabella-Davis, en la qual Haley Bennett encarna una dona obedient, també futura mare, que decideix prendre el control de la seva vida menjant-se objectes diversos. Millora en la seva descripció elegant de l’infern domèstic (és a dir, quan més s’assembla a ‘Safe’, de Todd Haynes) que durant aquesta deriva final d’innecessari psicologisme.

Els premis del públic

El gran guanyador de l’últim Americana ha sigut... el propi Americana, o més ben dit, Flamingo Films. Perquè la pel·lícula de ficció preferida del públic també forma part del catàleg de la distribuïdora. Triada com a pel·lícula inaugural, ‘Saint Frances’ és una comèdia dramàtica feminista de direcció una mica vulgar (d’un home, Alex Thompson), però perceptiva i sensible en el terreny del guió i l’actuació, és a dir, tot el que implica la revelació Kelly O’Sullivan.

Notícies relacionades

El documental preferit del públic ha sigut ‘Martha: A picture story’, el retrat de Selina Miles de la fotògrafa Martha Cooper, que durant els 80 va documentar amb la seva càmera l’auge del grafit i la cultura hip-hop a Nova York.

A l’espera de sumar les dades del programa itinerant Route 66, l’assistència a l’Americana ronda els 7.300 espectadors, un lleuger creixement respecte a l’edició anterior.