GOYA 2020

almodvar triunfa en los goya / periodico

Goya 2020: 'Dolor y gloria' arrasa en la gran nit d'Almodóvar i Banderas

El film del geni manxec conquista set guardons, entre aquests els de millor pel·lícula, direcció, guió, muntatge i actor

3
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

La llarga i eixelebrada història d’acords i desacords entre Pedro Almodóvar i l’Acadèmia del Cine, plena d’ofenses i menyspreus des que ‘La ley del deseo’ (1987) es va quedar sense ni una nominació, va viure ahir a la nit a Màlaga un dels seus episodis més fèrtils i feliços. ‘Dolor y gloria’, el sensible viatge per la vida i obra del geni manxec, va conquistar set Goya, entre aquests els de més categoria: millor pel·lícula, millor director, millor guió i millor actor per a Antonio Banderas, un pòquer triomfal amb inequívoc aire de justícia, perquè malgrat l’impuls final de ‘La trinchera infinita’ després de la seva victòria en els premis Forqué, que va fer pujar com l’espuma la seva cotització en les últimes apostes, o de les 15 imponents nominacions de ‘Mientras dure la guerra’, no hi havia pel·lícula que mereixés més la glòria que la d’Almodóvar, un emocionant exercici de catarsi i reconciliació personal, segurament una de les millors –sí almenys la més confessional– obres de la seva vasta carrera.

El cine espanyol es va vestir de vint-i-un botó per celebrar la 34a edició dels Goya. Un festeig a què la pluja, insistent i severa durant gairebé tot el dia, no va aconseguir deslluir la seva capacitat de fascinació. És el que té quan per l’alfombra vermella es passegen més estrelles que al cel, pràcticament tot l’‘star-system’ del cine del país, aquest univers que va d’Antonio Banderas als Javis, de Penélope Cruz a Greta Fernández.

Banderas, precisament, es va emportar, com estava escrit a totes les quinieles, el Goya al millor actor pel seu meravellós treball com a àlter ego d’Almodóvar a ‘Dolor i glòria’. El premi a la millor actriu, que no tenia pronòstic clar, va acabar recaient en Belén Cuesta, colpidora a ‘La trinchera infinita’. Eduard Fernández es va alçar amb el premi a millor actor de repartiment per la seva transformació en Millán-Astray a ‘Mientras dure la guerra’; i Julieta Serrano va fer el mateix com a actriu de repartiment per un altre transsumpte, en aquest cas de la mare d’Almodóvar. En total, i a tall de balanç, van ser set Goya per a ‘Dolor y gloria’, cinc per a ‘Mientras dure la guerra’, i dos per a ‘La trinchera infinita’, ‘Intemperie’ i ‘O que arde’. Un repartiment amb poca discussió possible.

Buenafuente i abril

Després d’una primera visita a Barcelona el 2000 i d’una segona a Sevilla el 2019, els Goya van sortir de Madrid per tercera vegada en la seva història per a aquesta 34a edició, gala que va tornar a tenir Andreu Buenafuente i Silvia Abril com a mestres de cerimònies. La parella catalana va tornar a regalar la seva millor i més coneguda virtut: un festival de l’humor i música, que va permetre que la gala tornés a tenir un ritme prou àgil i fresc, en la mesura del possible en aquest tipus d’actes interminables.

Després de la fabulosa aparició de Benedicta Sánchez, de 84 anys, com el Goya a la millor actriu revelació pel seu treball en la hipnòtica ‘O que arde’, un dels moments més esperats de la vetllada, per emotiu, era la possible presència de Pepa Flores per recollir el Goya de Honor. Era més que previsible que la llegendària actriu i cantant no hi acudís (viu en un retir voluntari des de fa més de tres dècades, allunyada a anys llum de l’oripell i la vida social). I, en efecte, hores abans de la gala, les filles de Marisol, Celia Flores i María Esteve, informaven a través d’Instagram que la seva mare, finalment, no hi acudiria. Absent Pepa, Amaia trencava els cors amb la seva refinada interpretació de ‘La canción de Marisol’, composta per Augusto Algueró per a ‘Ha llegado un ángel’.

La gala dels Goya va comptar amb la presència de Pedro Sánchez, primer president del Govern que acudeix a la festa del cine des que José Luis Rodríguez Zapatero ho fes en un llunyà 2005. Mai es va veure per aquí, en canvi, Mariano Rajoy. Mariano Barroso, president de l’Acadèmia, va celebrar les bones dades de taquilla del cine espanyol del 2019, «segona millor dada de la passada dècada», i va reivindicar el treball d’aquests professionals del cine «per a qui el glamur és un miratge».

Notícies relacionades

Així hem explicat la gala en directe:

 

Actualitzar

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1523 dies

Fa 1524 dies

Fa 1524 dies

Fa 1524 dies

Fa 1524 dies

Carregar més