Els premis musicals Odeón s'estrenen amb el pitjor peu possible

Els guardons han dividit la indústria musical, perquè només tenen en compte artistes de les tres multinacionals

zentauroepp51842796 icult odeon200121203343

zentauroepp51842796 icult odeon200121203343 / Juanjo Martin

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire

Només fa un mes s’anunciava la celebració dels premis Odeón, una espècie de relleu dels premis Amigo (cancel·lats el 2007) que venia a recuperar per a la música espanyola la tradició dels premis anuals; atorgats per la indústria ‘mainstream’, es podria afegir, ja que la Unión Fonográfica Independiente (UFI) entrega des del 2009 els seus premis MIN.  

El mateix dia de l’anunci dels Odeón, la UFI va expressar així el seu descontentament i preocupació: «Una gran part del finançament dels premis Odeón prové d’AGEDI, associació que té més de 500 socis, però es dona la circumstància que pràcticament la totalitat dels artistes que opten a aquests premis pertanyen únicament a les tres empreses multinacionals», és a dir, Warner, Universal i Sony.

Organitzats per AGEDI, entitat de gestió dels drets de propietat intel·lectual dels productors fonogràfics, els Odeón es presentaven en nota de premsa com uns premis objectius, uns premis del públic: «Ja no importen tant les opinions subjectives; ara importa l’opinió col·lectiva», deia aquesta primera nota, que sonava a nou atac a l’eternament incomprès sector de la crítica.

Però bastant més llegida ha sigut una altra nota de premsa, l’acabada d’enviar per RTVE per demanar disculpes als espectadors per la gala d’aquests primers Odeón, emesa dilluns en horari nocturn de màxima audiència. «Desgraciadament, el resultat d’aquesta gala, realitzada i produïda per AGEDI, va estar molt allunyat dels estàndards de qualitat que exigeix RTVE en els seus programes», es pot llegir en la nota. «La Direcció de RTVE lamenta els inconvenients que aquests problemes tècnics i desajustos van produir en l’audiència i ha demanat explicacions als organitzadors de l’esdeveniment». De moment, aquests no s’han pronunciat.

El premi a millor àlbum, que aquí significa ‘més venut’, va anar a parar a Alejandro Sanz per ‘#ElDisco’. I el de millor directe, que aquí significa ‘el que va vendre més entrades’, va ser per a Manuel Carrasco. Però els problemes tècnics de la gala, a la qual van assistir la presidenta del Congrés, Meritxell Batet, i el nou ministre de Cultura i Esport, José Manuel Rodríguez Uribes, han tret protagonisme en la conversa a les distincions.

En contrast amb altres gales de celebració de la indústria, no hi va haver gaire espectacle i moltes de les actuacions es van plantejar en format acústic. Tot i així, hi va haver seriosos problemes: en l’actuació d’Estopa amb India Martínez, a ella no li va funcionar el micròfon. Una cosa semblant van patir Macaco i Niña Pastori al pujar a l’escenari a entregar un premi.

En un moment molt comentat en xarxes, es va poder sentir l’humorista Quequé, presentador de l’esdeveniment, deixar anar el comentari: «Només vull que acabi això». Gag involuntari per culpa d’un micròfon obert en el pitjor moment. Només havien passat uns quants minuts de gala. Acabava de començar.

Notícies relacionades

Qui va deslliurar-se dels Odeón va ser Rosalía, absent de l’esdeveniment per estar preparant-se per a la gala dels Grammy del pròxim diumenge. Segons ha explicat l’agència Efe, fonts de l’organització els havien confirmat «a penes 72 hores abans» que Rosalía sí que hi actuaria. 

La gala dels Odeón continua disponible en el canal d’RTVE a Youtube.