OXIGENACIÓ TEATRAL

Colonialisme, psicoanàlisi i falses veritats en la nova etapa de l'Espai Lliure

La sala que ara programa La Ruta 40 s'obre a altres mirades amb 'Tierras del Sud', d'Azcona&Toloza; 'In Wonderland', d'Alícia Gorina, i 'Cúbit', de Josep Maria Miró

zentauroepp50522910 icult tierras del sud191022190026

zentauroepp50522910 icult tierras del sud191022190026 / Photographer Alessia Bombaci

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

Un dels objectius de Juan Carlos Martel al capdavant del Liure és dotar l’Espai Lliure de caràcter propi oferint aquest espai de 172 localitats a una companyia o creador extern perquè el programi durant un temps. L’objectiu: oxigenar i obrir el paisatge teatral. «Volem trencar un sostre de vidre i donar veu i espai a una sèrie creadors que per a alguns seran nous, però que no ho són», explica Martel, elegit per concurs fa menys d’un any. La Ruta 40, companyia barcelonina que beu tant del teatre de text com del de creació, debuta com a programador amb cinc propostes, dues de pròpies, durant els pròxims tres mesos. «Els espectacles elegits interroguen la realitat de manera directa», declara Alberto Díaz, actor de la companyia. «Són honestos, al marge de modes o criteris comercials. Exigents amb l’espectador i compromesos. Cada un té una naturalesa i una poètica diferents». 

Els tres primers espectacles arriben a partir d’aquesta setmana amb ‘Tierras del Sud’, de la companyia Azkona&Toloza (dies 25 i 26), especialitzada en teatre documental. Després vindran‘In Vonderland’, espectacle autobiogràfic amb el qual Alícia Gorina completa el díptic iniciat amb ‘Watching Peeping Tom’ (del 7 al 10 de novembre ), i ’Cúbit’ (del 13 de novembre a l’1 de desembre), obra de Josep Maria Miró sobre realitats paral·leles que La Ruta 40 mai ha deixat de representar. Totes qüestionen el concepte de veritat, parlen de la memòria i de com es construeix el relat oficial.   

Un moment de l’obra ‘In Wonderland’. / ALFRED MAUVE 

«Tot està connectat. El que passa avui és fruit del que va passar ahir, faci 100 o 500 anys», diu Txalo Toloza-Fernández, videoartista xilè establert a Barcelona que treballa amb Laida Azcona. Utilitzen una instal·lació escènica que va adquirint significats diferents i creant paisatges visuals. ‘Tierras del Sud’ explica les noves cares del colonialisme a través del poble maputxe, que des de fa anys reclama a l’Estat argentí i al xilè les terres que li van ser usurpades. Avui dia empresaris com Luciano Benetton tenen part d’aquella extensió d’un milió d’hectàrees als límits australs d’Amèrica. El seu muntatge és una lliçó d’història, realitzada a base de dades que contraposen grans cites de pròcers argentins i de testimonis de gent del lloc. «La globalització ve de lluny. La diferència és que ara és més bèstia», afirmen després d’haver analitzat a fons el que està passant en aquella zona de la Patagònia.

Autora al divan

La directora Alícia Gorina convida quatre psicoanalistes a esmicolar el seu teatre a ‘In Wonderland’, una obra molt personal on es contraposen els conceptes de realitat i ficció amb una barreja d’humor i dolor. Com ‘Alícia al país de les meravelles’, acaba derivant en un judici. «L’obra és una reflexió brutal sobre què és la veritat en què el públic acaba convertint-se en un jurat popular», comenta l’autora que ha creat la peça en col·laboració amb Indi Gest. «No és convencional, ni fàcil». 

D’esquerra a dreta, Anna Azcona, Albert Pla, Sergi Torrecilla i Alberto Díaz a ‘Cúbit’. / JUSTIN P. BROW

Notícies relacionades

‘Cúbit’ parla de la dificultat de com s’elabora la veritat oficial a partir d’una història que té a veure amb el que va ocórrer durant la Transició. «El text va ser escrit abans de l’1-O, però tot el que ha passat des d’aleshores ressona», explica Alberto Díaz, que interpreta l’obra amb Anna Azcona, Albert Prat i Sergi Torrecilla.

A partir del desembre La Ruta 40 estrenarà ‘Reiseführer’, obra de creació sobre la societat líquida realitzada amb Ferran Dordal, col·laborador d’Agrupación Señor Serrano. I al gener Atresbandes, Bertand Lesca & Nasi Voutas presentaran ‘It don’t worry me’, peça que penetra en l’etern conflicte entre art i política.

Temes:

Teatre Lliure