ESTRENA ESPERADA

'Watchmen', un triple salt mortal amb final feliç

b4f21495b7031f862cb735a7d25aed905e0e052e1ed8c8ebd21adb8ada23fea9cf71803fb7ea22c97f00025e8261abcb0

b4f21495b7031f862cb735a7d25aed905e0e052e1ed8c8ebd21adb8ada23fea9cf71803fb7ea22c97f00025e8261abcb0

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al guionista i ‘showrunner’ Damon Lindelof li agraden els problemes. Només així s’entén que, després d’aguantar l’agitada resposta al final de ‘Perdidos’, s’endinsés en un altre projecte de contingut teològic com ‘The leftovers’. I que més tard, filant molt prim la complicació, acceptés –després de moltes insistències per part de Warner i HBO– un projecte al qual és més fàcil negar-se en rotund: crear una sèrie a partir d’una obra sagrada del còmic contemporani, ‘Watchmen’, sense l’aprovació del seu guionista Alan Moore.

Moore va sortir de la cleda de DC el 1989 per diverses disputes, entre elles la poca transparència de l’editorial a l’hora de retenir els drets de ‘Watchmen’. Ha renegat de totes les explotacions posteriors de la seva cocreació, com la (fidedigna però oblidable) pel·lícula de Zack Snyder del 2009 i les seqüeles i preqüela en format còmic. De la sèrie, per descomptat, tampoc n’ha volgut saber res; només el dibuixant Dave Gibbons surt als crèdits com a cocreador de l’original i productor consultor.

¿Com ha superat Lindelof, fan declarat de Moore, a més, el desafiament d’HBO? Doncs fent una sèrie que, tot i que està ambientada en el món ‘Watchmen’, explica una història totalment nova. Les al·lusions a l’original són escasses i es dosifiquen amb comptagotes. Són pocs, molt pocs, els vells personatges que tornen. L’acció se situa 34 anys després del que va passar al còmic, però no se sobreexplica el que va passar, ni es lletregen les bases conceptuals d’uns Estats Units imaginaris on hi ha hagut un parell de generacions de polèmics justiciers emmascarats.

Remescla reflexiva i complexa

Un d’ells, el despietat Rorschach, és aquí la inspiració d’un grup de supremacistes blancs que es fa anomernar la Séptima Caballería, o Kaballería, en segura referència al Ku Klux Klan. En certa manera, Lindelof no només s’ha atrevit a estendre ‘Watchmen’, sinó a preguntar-se si Moore i Gibbons no farien massa carismàtics els seus antiherois. De passada, ens pregunta a nosaltres, els fans, per què ens interessen tant els personatges dubtosos i per què gairebé preferim els brivalls que els herois.

Un altre risc de Lindelof, un altre probable motiu de discussió: deixar la policia fora de l’equació racista. I fins i tot donar la volta, d’entrada, a un mecanisme tristament comú. En l’acte violent que desencadena la trama, és un policia negre qui acaba crivellat en mans d’un blanc. L’assassí porta a la guantera del cotxe una màscara de Rorschach, però en aquesta versió de ‘Watchmen’ els policies també porten màscara: és la seva manera d’obtenir un cert anonimat i protegir la seva família després de la Noche Blanca, l’assalt organitzat a policies que va perpetrar la Séptima Kaballería uns anys enrere.

Aquests polis poden portar màscara i tins i tot disfressa. L’heroïna Angela Abar (Regina King, l’actriu premiada amb l’Oscar pel seu paper a ‘El blues de Beale Street’) porta un mocador negre que li tapa mitja cara, capa negra i caputxa: és la Hermana Noche. El seu company Espejo (Tim Blake Nelson) es posa una màscara ajustada que reflecteix la mirada de qui la veu, una cosa semblant a Medusa. En les màscares hi ha la clau de l’acció i, probablement, l’evolució de personatges a priori positius. En entrevista amb la pàgina web Vulture, Lindelof declarava: «¿Què et porta a posar-te una màscara? ¿Aquesta màscara et protegeix o allibera les teves tendències més perilloses i violentes?».

Notícies relacionades

Malgrat els seus dubtes, de la culpa, Lindelof va haver d’aprendre a passar-ho bé amb aquest projecte. Tot i que toca temes delicats, la sèrie no es delecta en excés en la seva pròpia importància, apostant bàsicament per l’acció i una afilada sàtira de les ficcions superheroiques o les hipocresies de la correcció política. En els dos primers episodis, la directora Nicole Kassell imprimeix una electricitat contagiosa a les imatges, més ben avalada per la banda sonora entre synth-horror i death-disc de Trent Reznor i Atticus Ross. Difícilment veuran una sèrie més ambiciosa i alhora joiosa en el que queda d’any.

*  ‘Watchmen’ s’estrena a HBO Espanya el dilluns 21 d’octubre.

Damon Lindelof, creador sense xarxa

<span style="font-size: 1.6rem;">El creador de ‘Watchmen’, la sèrie, ha declarat que ‘Watchmen’, el còmic, el va convertir en qui és ara. És a dir, un guionista convençut del possible potencial reflexiu i filosòfic de les arts populars. Malgrat el que vulguin dir els ‘haters’ de ‘Perdidos’, les seves històries sempre van més enllà del que la superfície pot suggerir, deixant al seu pas una empremta de misteri i d’emocions intangibles.</span>