TERRATRÈMOL EN LA LÍRICA

Revolta a l'Òpera de Nova York contra Plácido Domingo: un drama en tres actes

Crònica dels cinc dies que van culminar dimarts amb el comiat del tenor espanyol del temple operístic novaiorquès

Amb tensió acumulada, va esclatar la fúria dels treballadors per la resposta de la gerència davant les acusacions d'assetjament sexual

(FILES) In this file photo taken on July 25, 2015 Spanish singer Placido Domingo performs on stage during a concert at the Starlite in Marbella. - Opera great Placido Domingo denied multiple allegations of sexual harassment on August 13, 2019, insisting that he believed all interactions and relationships throughout his long career were always welcomed and consensual. (Photo by Jorge Guerrero / AFP)

(FILES) In this file photo taken on July 25, 2015 Spanish singer Placido Domingo performs on stage during a concert at the Starlite in Marbella. - Opera great Placido Domingo denied multiple allegations of sexual harassment on August 13, 2019, insisting that he believed all interactions and relationships throughout his long career were always welcomed and consensual. (Photo by Jorge Guerrero / AFP) / JORGE GUERRERO (AFP)

5
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

Set minuts després de les cinc de la tarda del dimarts a Nova York, menys de 27 hores abans que Plácido Domingo pugés a l’escenari de la Metropolitan Opera de Nova York (Met) per protagonitzar un ‘Macbeth’, el director gerentPeter Gelb, va enviar un correu electrònic a tots els treballadors. «Estimats membres de la companyia», va escriure, «Plácido Domingo ha acceptat retirar-se de totes les actuacions futures a la Met, amb efecte immediat. Li estem agraïts per reconèixer que hi havia de renunciar».

Amb aquest missatge queia el teló, definitivament segons suggeria el mateix Domingo en un comunicat que va enviar dimarts a ‘The New York Times’, sobre la il·lustre i inigualada carrera al temple operístic per excel·lència als Estats Units del tenor espanyol, de 78 anys, la reputació del qual està sacsejada des que a l’agost l’agència Associated Press va publicar el primer de dos articles en els quals 20 dones l’han acusat d’assetjament sexual i conducta inapropiada, acusacions que ell rebutja fermament. I concloïen així cinc dies en què, entre les bambolines del coliseu del Lincoln Center, s’ha viscut un drama en tres actes.

Primer acte

El primer va començardivendres, quan la ràdio pública NPR va treure a la llum el malestar i fins i tot «fúria» que generava l’actuació de Domingo entre alguns dels treballadors. En declaracions protegides per l’anonimat (per un temor de represàlies que dona pistes del tens ambient que es viu en la institució), quatre d’ells mostraven la seva indignació que es mantingués l’associació amb Domingo en un lloc que (i és vital conèixer els antecedents) el març de l’any passat va expulsar el seu director musical, James Levine, després que fos acusat d’abús sexual per nou homes (Levine després va presentar una demanda, la companyia una contrademanda i el mes passat van acabar assolint un acord extrajudicial el contingut del qual, incloent-hi la part econòmica, no s’ha fet públic).

Els treballadors, segons NPR, no volien danyar la Metropolitan Opera com a institució ni posar en perill una forma d’art amb una situació financera ja precària. Però explicaven que era «sabut per tothom» que Domingo solia fer coses amb les dones que elles no volien, relataven que moltes s’ho manegaven com fos per no quedar-se soles amb el tenor i que algunes fins i tot alteraven els torns laborals o els horaris per esquivar-lo. «Moltes coses van començar a passar als anys 80 i segons [Domingo] es va anar fent més gran era menys però tot i així les dones ho sabien», explicava un.

Era sobretot el fantasma del ‘cas Levine’, no obstant, el que ho sobrevolava tot. «Especialment perquè aquesta desfeta està tan fresca que la Met tenia fins i tot més responsabilitat de mostrar que ha evolucionat. En canvi, aquí hi ha una altra crisi catastròfica, i sembla que a la Met els homes prou poderosos i populars estan més enllà de la reprovació», lamentava una font. Després de l’acomiadament del director musical l’any passat, la direcció havia emès un comunicat en el qual es llegia: «Volem assegurar que la Met està compromesa a assegurar un ambient de feina segur, respectuós i lliure d’assetjament per als seus treballadors i artistes».

Segon acte

La peça de l’NPR va caure com una autèntica bomba en el món operístic en general i a la Metropolitan Opera en particular, i va posar en marxa el segon acte.Dissabte hi va  haver assaig general de ‘Macbeth’ i Domingo hi va participar. Però tot seguit Gelb, que fins aquell moment havia defensat que tot seguiria igual mentre no es corroboressin les acusacions contra el tenor espanyol que investiguen tant l’òpera de Los Angeles com la Unió Americana d’Artistes Musicals, va convocar una reunió d’emergència amb els treballadors de l’orquestra i el cor. Hi van assistir, segons informacions de l’NPR i ‘The New York Times’, entre 40 i 60 persones i en els tres quarts d’hora que aproximadament va durar no hi va faltar tensió.

Gelb va insistir en el seu missatge que no hi ha demandes formals contra Domingo al seu propi teatre, que després de l’escàndol de Levine va posar a disposició dels empleats una línia per reportar anònimament qualsevol incident (que gestiona una empresa externa), a més d’enviar treballadors i alguns artistes a cursos contra l’assetjament. Va dir que totes les acusacions d’AP eren anònimes, tot i que dues de les dones han parlat amb nom i cognom. Va opinar, a més, que les acusacions no estaven prou contrastades, tot i que AP ha parlat amb gairebé tres dotzenes de persones que diuen haver sigut testimonis d’«inapropiat comportament de caires sexuals» de Domingo.

Una de la persones presents a la reunió va agrair a Gelb com estava manejant la seva actuació i va mostrar recolzament a la seva decisió, però no va ser el sentir majoritari. Segons fonts de l’NPR que van participar a la reunió, es va deixar clar al gerent que la diferència de respostes davant del ‘cas de Levine’ i el de Domingo podia crear la impressió que la Metropolitan Opera escolta els homes però no les dones. «Plácido Domingo és una gallina d’ous d’or [econòmicament] i de vegades sento que a la gerència li preocupen més els diners i la reputació», va dir una corista a la ràdio. «¿Què passa si les acusacions acaben sent certes o si s’emprenen accions legals contra el mestre Domingo? Sento que Peter Gelb està dient que no té un problema exposant els seus artistes a aquestes situacions».

Tercer acte

Notícies relacionades

En aquest ambient enrarit es va arribar al tercer acte.Dilluns l’òpera enviava un comunicat en què insistia en el missatge de Gelb, però les tensions internes seguien en ebullició idimarts s’hi  va sumar la pressió externa. El senador estatal Brad Hoylman, elegit per un districte que inclou la part de Manhattan on hi ha el Lincoln Center, va penjar al matí dos missatges a Twitter en els quals demanava retirar el tenor espanyol de ‘Macbeth’ i, en cas que no es fes, fer fora el director de l’òpera. «No és feina de Gelb protegir Plácido Domingo», va escriure. «La seva feina és protegir la salut i seguretat dels seus treballadors i assegurar que els supervivents d’aquestes conductes són escoltats, i està fallant».

Hores després arribava el correu de Gelb als empleats i, cinc minuts més tard, l’article de ‘The New York Times’ en què s’anunciava el desenllaç. L’obra acaba a Nova York, però ningú pot saber si s’hi haurà d’afegir un epíleg, especialment per a Gelb. Un treballador de l’òpera, en conversa amb EL PERIÓDICO aquest dimecres, assegura que «hi ha molta gent frustrada amb la manera en què el director gerent porta el lloc». Per a Domingo, mentrestant, en altres llocs continua la funció.