CAU EL TELÓ

Cancel·lada l'actuació de Plácido Domingo a la Metropolitan Opera de Nova York

El cantant espanyol tornava aquest dimecres als escenaris dels EUA després de les acusacions d'assetjament sexual

La Met suggereix que li van reclamar la suspensió i el tenor, que anuncia que no tornarà, parla de decisió pròpia

zentauroepp50019747 icult190924202514

zentauroepp50019747 icult190924202514 / Laszlo Balogh

3
Es llegeix en minuts
I. Noain / R. Mir de Francia

Plácido Domingo finalment no pujarà aquest dimecres a l’escenari de la Metropolitan Opera de Nova York, on havia de protagonitzar amb un ’Macbeth’ la seva primera actuació als Estats Units des que l’agència AP va publicar el mes passat dos articles amb acusacions d’una vintena de dones per assetjament sexual que han sacsejat el món de l’òpera i han enfosquit la seva reputació. Segons ha publicat ’The New York Times’, el tenor no només s’ha retirat de la producció de l’obra de Giusseppe Verdi, per a l’estrena del qual s’havien esgotat les entrades, sinó que ha anunciat que no tornarà al temple operístic per excel·lència dels EUA, un teatre que coneix com la palma de la seva mà després d’haver interpretat allà més de mig centenar de papers en 650 funcions des del seu debut el 1968i que fa menys d’un any li va dedicar un homenatge.

En un comunicat enviat al rotatiu novaiorquès, el tenor espanyol de 78 anys manté com ha fet des del primer moment la seva innocència. «Tot i que disputo contundentment les recents acusacions contra mi i em preocupa un clima en què la gent és condemnada sense el procés degut, després de reflexionar crec que la meva aparició en aquesta producció de ‘Macbeth’ distrauria de la dura feina dels meus col·legues tant sobre l’escenari com darrere», ha escrit.  

Domingo també apunta que l’assaig general de ‘Macbeth’ que va realitzar dissabte serà la seva última actuació en la institució novaiorquesa i diu que ell mateix ha sol·licitat la seva retirada. Però un comunicat enviat al ‘New York Times’ per l’òpera, no obstant, suggereix que van ser ells que li van demanar la retirada. «Placido Domingo ha accedit a retirar-se de totes les actuacions futures a The Met, amb efecte immediat», diu el text. 

Sigui com sigui, la cancel·lació posa punt final a setmanes de tensions dins de la institució. Diversos treballadors havien mostrat la seva disconformitat amb l’actuació de Domingo i denunciaven el seu comportament. «Tothom sap que Domingo és un faldiller i que pot ser molt persistent», va dir recentment des de l’anonimat un empleat a la ràdio NPR. Un altre treballador, membre de l’orquestra, assegurava que es va agafar una baixa mèdica per no assistir als assajos de ‘Macbeth’ per no haver de coincidir amb el madrileny. «Vaig sentir nàusees a l’orquestraal veure’l a l’escenari durant els assajos», afirma.

Fins dissabte la direcció de l’opera va defensar mantenir les actuacions de l’espanyol, que també estava previst que participés el mes de novembre a ‘Madama Butterfly’ de Puccini. En una reunió amb l’orquestra i el cor dissabte, també segons NPR, el  director general, Peter Gelb, va dir que les acusacions contra el tenor no havien sigut corroborades per altres mitjans, més enllà del que va publicar AP, i que totes, menys dues, es van realitzar de forma anònima. «Tenint en compte que fins ara no hi ha proves corroborades contra Domingo, el Met creu que és just i correcte esperar fins que acabin les investigacions», va dir la institució en un comunicat.

Notícies relacionades

Les coses han canviat radicalment des d’aleshores i el futur professional de Domingo queda encara més en dubte. Les acusacions en contra seu estan sent investigades per l’Òpera de Los Angeles, on exerceix de director general, i pelGremi Americà d’Artistes Musicals. Aquest sindicat, que representa milers d’artistes i empleats del sector, va llançar a començaments de mes les seves pròpies indagacions després de posar en dubte que la investigació de Los Angeles es faci pública. Altres institucions dels EUA, de la Philadelphia Orchestra a l’Òpera de San Francisco o Dallas havien cancel·lat ja les seves actuacions. 

La Metropolitan Opera ja sap el que és manejar situacions compromeses d’aquesta naturalesa. L’any passat va acomiadarJames Levine, el seu director musical durant quatre dècades, després que fos acusat d’abús sexual per nou homes. «Estant tan fresca la desfeta de Levine, el Met tenia encara més responsabilitat de demostrar que ha evolucionat», diu un músic a ‘NPR’. «Sembla, no obstant, que per al Met els homes poderosos i populars estan més enllà de qualsevol retret».