ESTRENA

Els millors 'match points' del cine

El documental 'Buscando la perfección' és una nova prova de la bona relació entre tennis i audiovisual que ha donat moments inoblidables com el partit d''Extraños en un tren' de Hitchcok

zentauroepp49357815 icult190808190051

zentauroepp49357815 icult190808190051

2
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Buscando la perfección parla de Gil de Kermadec, el cineasta francès que es va especialitzar a filmar John McEnroe en la competició de Roland Garros, el Grand Slam de terra batuda. D’aquesta superfície també se’n diu pols de maó, que resulta més poètic. Sobre terra batuda van tenir els seus descomunals enfrontaments McEnroe i Björn Borg, un dels grans episodis de l’èpica i la rivalitat tennístiques. Fa dos anys, Shia La Beouf va encarnar el nord-americà i Sverri Gudnason, el tennista suec a ‘Borg McEnroe’ (2017), un film dirigit per Janus Metz en el qual, en el fons, no hi ha vencedors ni vençuts. McEnroe, a més, sempre serà el tennista més lligat a una certa mítica cinèfila a l’haver fet els seus primers passos actorals i a l’haver estat casat vuit anys amb l’actriu Tatum O’Neal.

L’enfrontament entre jugadors mítics és una parcel·la que al cine li ha interessat recrear. De vegades el factor determinant ha sigut una reivindicació: també el 2017, l’any d’una certa epifania tennística en el món del cine, Emma Stone i Steve Carell van encarnar Billy Jean King i Bobby Riggs aLa batalla dels sexes, pel·lícula que recrea els detalls que van precedir el partit llegendari del 1973 en el qual s’havia de dilucidar si una dona podia vèncer un home en la pista. El feminisme de la cinta és una mica matusser, però la convicció dels dos intèrprets atorga brillantor a la proposta.

¿Quan tindrem un film centrat en la vida, experiències i partits memorables d’Ilie Nastase, Jimmy Connors, Pete Sampras, Andre Agassi, Ivan Lendl, Novak Djokovic (un altre díscol) o la rivalitat esportiva entre Rafa Nadal i Roger Federer?

Però el tennis en el cine no pertany només als tennistes reals. Hi ha un grapat de pel·lícules discretes, interessants o esplèndides en les quals l’esport de la raqueta és primordial. Res seria el mateix aMatch point(2005), de Woody Allen, sense la pilota que voreja la xarxa i cau a un costat o a l’altre de la pista com a símbol del destí.

Notícies relacionades

La inconformista Ida Lupino va dirigir el1951 Hard, fast and beautiful, sobre una adolescent prodigi del tennis explotada per la seva mare. ‘7 days in hell’ (2015) és un fals documental televisiu que recrea l’inexistent partit entre dos tennistes completament diferents que es prolonga durant una setmana sencera. ‘Wimbledon’ (2004), ara sobre herba, és una ensucrada comèdia romàntica en la qual un tennista britànic de segon nivell s’enamora d’una estrella nord-americana.

I, és clar, hi ha ‘Extraños en un tren’ (1951). Alfred Hitchcock va canviar la professió del protagonista de la novel·la de Patricia Highsmith, que va passar d’arquitecte a tennista professional, cosa que li va servir per filmar un llarg partit de tennis que es converteix en la seqüència medul·lar del suspens: com més tardi el protagonista a vèncer el seu rival, més difícil serà que després arribi a temps a un lloc concret per demostrar la seva innocència. És el millor ‘match point’ de la història del cine.