L'INICI DEL FESTIVAL DE MÚSIQUES AVANÇADES

El Sónar s'obre al món després de vèncer la seva crisi més greu

El festival deixa enrere el conflicte laboral entre els muntadors i la Fira, així com el canvi de data obligat

La mostra celebra la seva 26a edició amb la participació, per primera vegada, d'artistes dels cinc continents

zentauroepp49102206 c pula inmersiva sonar 360  foto frank vincent190717203831

zentauroepp49102206 c pula inmersiva sonar 360 foto frank vincent190717203831

3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Amb 25 edicions a l’esquena i una història d’èxit, al Sónar li sobren forces i imaginació per salvar els obstacles amb què s’ha anat trobant en la seva cita del 2019, començant per un indesitjat canvi de dates, de les tradicionals el mes de juny a les d’aquesta setmana, en què el festival s’instal·la des d’avui i fins dissabte als recintes de Fira Montjuïc (dia) i Fira Gran Via, a l’Hospitalet (nit). Un Sónar més global que mai, per primera vegada amb artistes dels cinc continents i atent a reptes, a la parcel·la del Sónar+D (iniciat ahir), com la intel·ligència artificial aplicada a les arts.

El festival apuja així la persiana deixant enrere “la crisi més greu” de la seva història així l’ha qualificat un dels seus codirectors, Ricard Robles, en al·lusió al conflicte laboral entre els muntadors d’estructures aèries (els ‘riggers’) i la Fira de Barcelona, que va conduir a una vaga i en va posar en risc la celebració fins aquest dimarts. Problemes que plovien sobre mullat: un any enrere la Fira va fer saber al Sónar que havia de canviar les seves dates del 2019 per la invasiva arribada de l’ITMA, colós itinerant de maquinària tèxtil. El desplaçament al calendari d’una mostra tan associada durant dècades a un cap de setmana precís de juny no podia ser benvingut, però, amb tot, el festival espera tancar aquesta edició amb xifres d’assistència situades en l’espectre habitual (126.000 persones el 2018).

Atents a les perifèries

Si un traç del Sónar ha sigut sempre l’evolució galopant al llarg del temps, aquest any podem parlar d’un nou impuls en múltiples camps: expansió del marc geogràfic dels artistes més enllà de l’àmbit anglosaxó (vinguts de 36 països), atenció a creadors de les perifèries culturals (de “els marges”, apuntava Robles), relleu generacional en l’‘star-system’ (el clàssic d’aquest any és Underworld, un símbol de l’electrònica dels 90), elevació del paper de les músiques urbanes (hip-hop, r’n’b, trap, dancehall, reggaeton i les seves variants i creus, amb honors d’estrella) i, alSónar +D, renovats accents en la formació, les classes magistrals i les conferències (la inaugural, a càrrec de Robert del Naja, de Massive Attack).

L’elenc d’artistes cobreix des dels territoris electrònics associats al Sónar fins als nous ariets urbans i un profitós rastre de creadors heterodoxos. Entre els primers, juntament amb Underworld, hi figuren els britànics Disclosure i Four Tet, l’austríac Fennesz, l’alemany Paul Kalkbrenner o el japonès Dj Krush. En una altra esfera, el traper porto-riqueny Bad Bunny, mentre que el hip-hop nord-americà, fidel a la seva llegenda negra als festivals europeus, registra un parell de baixes d’última hora, les d’A$AP Rocky, que ha suspès la gira (ocupa el seu lloc el britànic, també estel·lar, Stormzy), i Lil Uzi Vert (suplert per Sheck Wes). I entre els talents menys encasellables, la carismàtica presència d’Arca, i els aventurers Matthew Herbert i Holly Herndon.

De Catalunya a Uganda

Notícies relacionades

En total, 140 espectacles, dels quals 80 són estrenes. Presència catalana rellevant: 22 artistes, entre ells figures que trepitgen fort en la música urbana, com Bad Gyal, Dellafuente o Cecilio G. I vinguts des de latituds inhabituals en el nostre imaginari musical, creadors com la iranianoholandesa Sevdaliza, la siriana KÁRYYN o la ugandesa Hibotep. Artistes que el festival selecciona imprimint un segell de garantia, en línia amb la seva aposta tradicional per noms (semi)desconeguts o en desenvolupament. L’Anuari de la Música 2019, presentat aquests dies, situa el Sónar com el festival català amb un percentatge més alt d’artistes emergents i l’únic on aquest perfil arriba a ser majoritari, amb un 51%.

Un nou Sónar, en fi, el 26è, que per continuar fidel al seu ideari continua transformant-se sense por en consideració a aquest enunciat que associa tres conceptes: música, creativitat i tecnologia. La primera edició amb un fons d’inversió com a soci majoritari (Superstruct, firma pertanyent a Providence Equity Partnersfons d’inversió ), si bé la presidència segueix a càrrec d’Advanced Music. Un festival que és alhora fenomen popular, laboratori i aula, un lloc envoltat en una peculiar poesia urbana on es poden entreveure els sons i les tendències vingudes del futur.