APOSTA MUSEÍSTICA PER LA HISTORIETA

El MNAC rescata un còmic col·lectiu de l''underground' barceloní

El museu suma 'Amor en Vallvidrera' a la seva col·lecció i anuncia pròximes adquisicions de peces de l'exposició d''El Víbora'

zentauroepp48700044 icult 19 6 2019   exposicion  el v bora  comix contracultura190619173503

zentauroepp48700044 icult 19 6 2019 exposicion el v bora comix contracultura190619173503

2
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És una imponent historieta gegant de 15 metres de llarg (280 cm x 2400 cm), de títol, ‘Amor en Vallvidrera’,plena d’incorrecció política i crítica amb la societat de l’època, de la qual no se salvaven ni conservadors ni progressistes. Un còmic col·lectiu de gran valor històric i artístic que el 1980 autors de l’‘underground’ barceloní i impulsors de la Movida madrilenya de la talla de Peret, Gallardo, Roger, El Hortelano, Mariscal, Max, Montesol, Isa Feu, Roger, Martí i Ouka Lele van realitzar en viu amb motiu del 13è aniversari de l’escola de disseny Eina a l’avantguardista Galeria 13 de Barcelona. Ara, gràcies a la donació de Joan Ramón Guzmán, editor proper al grup, veurà de nou la llum i s’exhibirà a la col·lecció del MNAC, ha anunciat aquest dimecres el seu director, Pepe Serra. L’obra es presentarà al públic després del procés de restauració i no estarà sola, ja que els responsables del museu van avançar que estan en tractes amb alguns autors per adquirir també algunes de les peces de l’acabada d’inaugurar exposició 'El Víbora. Comix underground’.  

Autors d’‘El Víbora’ dibuixant, el 1980, ‘Amor en Vallvidrera’, còmic col·lectiu adquirit pel MNAC / MANEL ESCLUSA / VEGAP

Notícies relacionades

Una mostra, fruit de la col·laboració i sinergia del MNAC amb Ficomic, organitzadors del Còmic Barcelona i el Saló del Manga, que dirigeix Meritxell Puig. El museu està apostant per la historieta des que es va incloure en el pla estratègic del 2012, en un treball "a mitjà i llarg termini", recorda Serra, que defensa "la ruptura de barreres entre la cultura popular i l’alta i baixa cultura" i la consideració del còmic com a "art i patrimoni" a protegir i conservar. 

Davant la recent compra d’arxius i originals de l’'underground’ barceloní, amb obres de Nazario, Ceesepe o Montesol, per part del’Arxiu Lafuente de Santander, insisteix que “si un particular compra fons a l’engròs però després els posa a disposició de tots i està obert a préstecs” no és una cosa dolenta, però apunta que la feina del museu és “col·leccionar obres amb un criteri de selecció”. “El problema no afecta només el còmic sinó tot el patrimoni cultural”, opina el director del MNAC, i tot i que també “depèn de la voluntat de cada autor” i “els recursos per adquirir són pocs”, espera que aquesta fuga de fons de còmic serveixi perquè les administracions, la Generalitat, però també apel·la a «la responsabilitat de l’Ajuntament de Barcelona», reaccionin invertint igual que ho van fer després de la fuga de l’arxiu Centelles (comprat pel Ministeri de Cultura) per adquirir fons fotogràfics com el de Joan Colom o el d’Oriol Maspons. “Si no adquirim no tindrem memòria i no podrem explicar-la”, conclou.